• صفحه اصلی
  • >
  • blog
  • >
  • آشنایی با فرآیند تولید کامپوزیت چوب پلاستیک

آشنایی با فرآیند تولید کامپوزیت چوب پلاستیک

انواع فلاور باکس

در خانه های ویلایی برای زیبایی حیاط و یا ساخت روف گاردن در آپارتمان ها سبب استفاده زیاد از چوب شده است. گاهی سنگینی چوب برای محیط هایی مثل روف گاردن مناسب نمی باشد ولی بخاطر شکل و رنگ چوب، طراحان علاقه زیادی به آن نشان می دهند. به طور کلی در معماری و ساختمان سازی و ساخت وسایل، به طور قابل توجهی از چوب استفاده می شود. فعالان محیط زیست و افراد متخصص به این پی برده‌اند که روزانه درختان زیادی به خاطر زیبایی خانه ها از بین می روند و همین امر سبب شد که به فکر جایگزینی مناسب برای چوب و مصنوعات چوبی باشند. با پیشرفت علم ما شاهد جایگزین خوبی برای محصولا چوبی بودیم که در این مقاله به معرفی و بررسی آن می پردازیم

کامپوزیت چوب پلاستیک

صفحه یا الوارهایی که از پلاستیک های بازیافتی (ترموپلاستیک) و ترکیب آن ها با خرده چوب ها و الیاف تولید می شود را کامپوزیت چوب پلاستیک یا چوب پلاست می نامیم. ترموپلاستیک ها همون پلاستیک هایی هستند که یک بار بازیافت شده و با گرمای مجدد نمیتوان آن ها را ذوب کرد و بسیار به فرآورده های صنعتی چوبی نزدیک هستند.کامپوزیت چوب پلاستیک به پلی وود نیز معروف اند. این ترکیب از مواد حقیقی است و ویژگی های تمام مواد ترکیبی را شامل می شود. مقاومت و سختی از ویژگی ها مهم چوب و پلاستیک است و ترکیب این دو باهم محصولی با استحکام بالا و تراکم بالاتر تولید کردند. یک لایه نازک پلاستیک بر روی سطح چوب قرار می گیرد.

آشنایی با فرآیند تولید کامپوزیت چوب پلاستیک

ویژگی های کامپوزیت چوب پلاستیک

این کامپوزیت نسبت به آب و رطوبت مقاومت بالایی دارد و درصد کمی از آب را جذب می کند و آن هم مستقیما به بخش های روباز چوب که با پلاستیک احاطه نشده نفوذ می کند و امکان جذب توسط پلاستیک را ندارد. بسیار سبک است و به راحتی به اشکال مختلف در می آید و کاربردهای متنوعی نیز دارد. خوب است بدانید در برابر حشراتی مثل موریانه و قارچ و باکتری مقاوم و در امان است و مورد آسیب قرار نمیگیرد.

این چوب ها سازگاری زیادی با محیط زیست دارند و بعد از تولید و استفاده میتوانند به چرخه بازیافت بازگردند. طول عمر بالایی دارند و دوام آنها در مواد ساختمانی بسیار بالا و ضروری است. این کامپوزیت ها در مقایسه با چوب کارایی بیشتری دارند و ضایعات بسیار کمتری دارند و معمولا هم خطرناک نیستند و با استفاده از روش های استاندارد تخلیه شوند. از ترکیبات ناپایدار آلی در این کامپوزیت ها استفاده نشده و خطرناک نمی باشد.هزینه نصب و نگهداری از آنها در روف گاردن بسیار کمتر از چوب است و تنوع رنگی بالایی دارند. قابل شستشو هستند و به راحتی تمیز می شوند. در برابر آتش نیز مقاومت بالایی دارند.

آشنایی با فرآیند تولید کامپوزیت چوب پلاستیک

مراحل تولید کامپوزیت چوب و پلاستیک

در ساخت و تولید این کامپوزیت ها به طور کلی از 3 دسته از محصولات استفاده می شوند که شامل : پرکننده که همان چوب یا الیاف ها و پرکننده های سلولزی هستند، پلیمرهای گرمانرم که پلی اتیلن ها و پلی ونیل کلراید، پلی پروپیلن و … را در بر میگیرد و مواد افزودنی که تثبیت کننده ها،رنگ ها، روان کننده ها، کند سوز کننده ها مواد جفت کننده، مواد مقاوم به قارچ و … هستند.
ترکیب این مواد با توجه به نوع خروجی و محصول نهایی متفاوت است. و با توجه به تنوع محصولات میتوانیم انواع و اقسام افزودنی ها را برای تولید این محصول اضافه کنیم. همینطور ویژگی هایی که یک محصول دارد با توجه به نوع محصول و قرار گرفتن در مکان مورد نظر هم تغییر پذیر است مثلا اگر به حالت کفپوش برای روف گاردن از وود پلاست استفاده کنیم باید نسبت به حریق و UV مقاومت بالایی داشته باشند و یا خش پذیری آن کم شود.آشنایی با فرآیند تولید کامپوزیت چوب پلاستیک

عمده ترین روش های تولید این محصول روش اکستروژن، قالب گیری فشاری، قالب گیری صفحه ای و قالب گیری تزریقی می باشد که رایج ترین و متداول ترین در بین آن ها همان روش اکستروژن هستد. در این روش بعد از ترکیب مواد اولیه با یکدیگر، ماده به صورت خمیری نرم در می آید و با فشار بالا و حرارت از قالب های اکسترود عبور داده می شود. این ماده به صورت پروفیل در آمده که در توسط آب و هوا سرد شده و بعد از آن در طولهای مختلف برش و بسته بندی می شود.
از این روش به خاطر تولید اتوماتیک محصولات به صورت انبوه و یکنواخت بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد. وجود پیچ در اکسترود موجب می شود که مواد به خوبی مخلوط شود و هرچی پیچ بیشتر باشد هم اختلاط مواد بالاتر می روند و هم راندمان دستگاه را افزایش می دهد.

انواع کاربرد های چوب پلاستیک

  •  کاربرد چوب پلاست به عنوان کفپوش
  •  کاربرد چوب پلاست به عنوان دیوارپوش
  •  کاربرد چوب پلاست در دکوراسیون
  •  کاربرد چوب پلاست به عنوان سقف کاذب
  •  کاربرد چوب پلاست در مبلمان شهری

کاربرد چوب پلاستیک

از این چوب می توان در صنعت ساخت و ساز و مهندسی سازه استفاده کرد. به طور گسترده در ساخت کفپوش، چارچوب پنجره و روکش و… مورد استفاده قرار گرفته است.

در طراحی و اجرای نرده چوبی و نمای چوب بسیار پرکاربرد می باشد. ساخت مبلمان فضای باز با این محصول از دیگر کابردهای آن است. همینطور استفاده از آن در ایجاد سقف کاذب در روف گاردن نیز بسیار مهم و کاربردی است.

این محصول طرفداران زیادی دارد و به خاطر کاربرد آن در طیف گسترده ای از زمینه ها و استقبال زیاد تولید کنندگان و مصرف کنندگان از این محصول، جایگزین مناسبی برای چوب می باشد و بخاطر هزینه پایین نصب و اجرای آن، روز به روز محصولات جدیدتری را وارد عرصه بازار می کند.

شما دوستان برای طراحی روف گاردن و دیوار سبز،وثبت سفارش محصولات خودبا  کارشناسان  گروه مهندسی کارن روف از صفحه تماس باما ارتباط برقرار کنید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

دیگر نوشته ها

نظراتتان را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

©طراحی و بهینه سازی سایت توسط اینتن