انوع مه پاش در فضاهایی مختلف

انوع مه پاش در فضاهایی مختلف

مه پاش‌ها در واقع وسیله‌هایی برای بالابردن میزان رطوبت هوا و خنک کردن محیط در فضاهایی چون روف گاردن هستند. این وسیله‌ها همچنین کاربردهای تزئینی هم دارند.

به مه پاش همچنین دستگاه رطوبت ساز نیز گفته می‌شود. این دستگاه‌ها از انواع ساده تا پیشرفته برای کاربردهای مختلف مانند دیوار سبز وجود دارد.
ممکن است مه پاش‌ها را در کافی شاپ یا رستوران‌ها دیده باشید. این دستگاه با استفاده از نازل مه پاش آب را به ذرات بسیار ریزی پودر کرده و آن را به مه تبدیل می‌کند.

با استفاده از مه پاش دمای هوا در حدود 6 تا 15 درجه خنک شده و رطوبت آن بالا می‌رود. در حالت کلی وجود مه پاش در محوطه دمای هوا را پایین می‌برد اما هر چه هوا گرم و خشک‌تر باشد تاثیر خنک کنندگی بیشتر خواهد بود. مه پاش‌ها در انواع مختلفی وجود داشته و کاربری‌های مختلفی دارند.

انوع مه پاش در فضاهایی مختلف

انواع مه پاش

مه پاش‌ها در مکان‌های مختلفی کاربرد دارند. این دستگاه‌ها بر اساس اندازه، کاربرد، قطعات، جنس و رنگ دسته بندی می‌شوند. در نوعی از مه پاش‌ها، دستگاه به وسیله ضربات و یا عبور پرفشار آب از سوراخ‌های بسیار ریز، آب را پودر کرده و در نهایت به صورت مه مرطوب خارج می‌کند. استفاده از پمپ، میزان پودر شدن آب را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. این نوع دستگاه‌ها در دو حالت دیسکی و نازلی وجود دارند.

• مه پاش دیسکی

این نوع مه پاش با پروانه‌های فن و قطرات آب مه تولید می‌کند. در واقع پره‌های ضد زنگ موجود در فن به سرعت چرخیده و هنگام برخورد با قطرات آب آن‌ها را متلاشی می‌کنند. ذره‌های آب رها شده در محیط به سرعت تبخیر شده و با بالا رفتن رطوبت محیط، دمای آن کاهش می‌یابد.

• مه پاش نازلی

این نوع مه پاش با سیستم کمپرسور و نازل کار می‌کند. در این حالت آب با فشار زیاد به پشت نازل‌ها فرستاده شده و از شکاف‌های بسیار ریز آن به صورت پودر خارج می‌شود. در این نوع مه پاش‌ها همچنین سیستم فیلتراسیونی برای تصفیه آب وجود دارد. در صورت عدم تصفیه نازل‌ها مسدود خواهند شد.

سایز نازل‌ها بر اساس میکرون طبقه بندی می‌شود که با توجه به میزان لازم برای پودر شدن آب انتخاب می‌شود.
انواع مختلف جنس نازل در مه پاش نازلی شامل برنجی، پلاستیکی و استیلی می‌باشد.
در نوع دیگر مه پاش‌ها، دستگاه با استفاده از مواد شیمیایی مه تولید می‌کنند

این مه پاش‌ها بیشتر در سالن‌های عروسی و موسیقی کارایی دارند و نباید از آن‌ها در محیطی که گیاهان و دیوار سبز قرار دارند استفاده شود. مه حاصل از این دستگاه به شدت غلیظ بوده .کاربرد این نوع مه پاش‌ها زیاد نبوده و تنها جنبه تزئینی دارند.

اجزای سیستم  مه پاش نازلی :

  • مه پاش
  • پمپ
  • شیلنگ های فشارقوی پرس شده هیدرولیکی
  • شیلنگ اصلی تغذیه نازل های استیل ایتالیایی و تایوانی
  • پایه نازل
  • فیلتر تک، دو و سه مرحله ای
  • تابلو برق یا تایمر
  • سیم بکسل

مشخصات سیستم مه پاش نازلی

پمپ پیستونی فشار بالا
این پمپ ها در اندازه ها و فشارهای مختلف توسط شرکت مونتاژ، آماده بهره برداری می شود.

شیر تنظیم فشار

این شیرها را به منظور تنظیم فشار و دبی خروجی پمپ متناسب با تعداد و اندازه نازل مهپاش مورد استفاده در پروژه بر روی خروجی پمپ پر فشار نصب می نمایند، به این ترتیب می توان فشار ورودی به سیستم مهپاش را تنظیم کرد. فشار مناسب از خرابی نازل مهپاش و سایر اجزای سیستم مهپاش جلوگیری می کند.

فیلتر آب

فیلتر آب در مسیر ورودی پمپ قرار می گیرد تا از ورود سنگ و ماسه ریز موجود در آب به داخل پمپ و نازل مه پاش جلو گیری کند. این کار باعث طول عمر بیشتر سیستم مهپاش می شود..

شیلنگ های پرفشار

به جهت رساندن آب پر فشار به سر نازل مه پاش استفاده می شوند. در سیستم مه پاش از انواع شیلنگ ها می توان استفاده کرد.

نازل های مه پاش

این نازل ها که در اندازه های مختلف تولید می شوند به جهت تبدیل آب پر فشار به ذرات ریز آب مورد استفاده قرار می گیرند. نازل مهپاش دارای انواع برنجی و استیل با سر سرامیکی و یا استیل می باشند. براساس نیاز سیستم مهپاش از اندازه ها و تعداد متفاوت نازل استفاده می شود.

سختی گیر

در مناطقی که کیفیت آب پایین است و املاح زیادی دارد، برای جلوگیری از بسته شدن نازل مه پاش و از کار افتادن سیستم، از وسیله سختی گیر استفاده می شود تا املاح اضافی آب گرفته شده و از ته نشینی بر روی منافذ نازل مهپاش جلوگیری شود.

تابلو برق

سیستم مهپاش مجهز به تابلو برق کنترل بار کنترل فاز می باشد که نوسانات برقی را پیشگری می کند. تایمر با پنج برنامه زمان بندی شده جهت تنظیم تایم، باتوجه به دمای محیط تنظیم می گردد.

موتورها

شامل موتورهای صنعتی، نیمه صنعتی و کافی شاپی می باشد، موتورهای صنعتی شامل پمپ های 100 بار، 110 بار و 200 بار فشار کوبله شده می باشند. این موتورها حداقل 120 تا حداکثر 270 عدد نازل را جوابگو می باشند. موتورهای نیمه صنعتی شامل پمپ های 60 بار و 50 بار فشار کوبله شده می باشد.

انوع مه پاش در فضاهایی مختلف

در چه فضاهایی از مه پاش استفاده می‌شود؟

از مه پاش‌ها در فضاهایی چون کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها، حیاط، باغ ویلا، روف گاردن، دور آلاچیق، سالن پرورش قارچ و زعفران، گلخانه‌های خانگی، گلخانه‌های نیمه صنعتی، مرغداری، گاوداری، استخر، باشگاه ورزشی، فضاهای آزمایشگاهی و تخصصی، سالن‌های برگزاری مراسمات و آب‌نماها استفاده می‌شوند.

در واقع از انواع مه پاش‌ها، تعدادی برای استفاده در منازل و مکان‌های شخصی و کوچک مثل کافی شاپ‌ها استفاده می‌شوند که اصطلاحا مه پاش خانگی نام دارند. این مه پاش‌ها بدون نیاز به پمپ آب و فقط با آب شهری کار می‌کنند. مه پاش‌های خانگی مستقیما به شیر آب وصل می‌شوند و بهترین انتخاب برای استفاده در روف گاردن و دیوار سبز می‌باشند.

مزایای مه پاش

اصلی‌ترین مزیت مه پاش‌ها، کاهش دمای هوا و خنک کردن محیط است. علاوه بر این بسیاری از مه پاش‌ها دارای تایمر بوده و امکان تنظیم تایم مه پاشی در آن‌ها وجود دارد. با نصب مه پاش در حیاط، فضاهای بسته، روف گاردن و دیوار سبز فضایی سرسبز و خنک برای خود خواهید ساخت.

وجود دمای 14 درجه در روزهای گرم تابستان رویایی به نظر می‌رسد. جالب است بدانید که با وجود مه پاش در محوطه از شر حشرات آزاردهنده چون مگس، پشه و زنبور نیز خلاص خواهید شد.

مه پاش‌هایی که فشار خروج بخار در آن‌ها بیشتر است، نیاز به رسوب زدایی نخواهند داشت. همچنین وجود افشانه و نازل‌های فلزی رنگ شده امکان زنگ زدگی را از بین می‌برد و به راحتی می‌توانید از مه پاش‌ها تا مدت طولانی در محوطه‌ای چون روف گاردن استفاده کنید.

بسیاری از مه پاش‌های خانگی نیازی به نصب پمپ نداشته و بدون استفاده از برق با نصب به شیر آب کار می‌کنند. اگر در باغ شما شیر آب وجود نداشت می‌توانید مه پاش را با پمپ به مخزن آب وصل کنید. وجود تکه‌های یخ در داخل مخزن مه خروجی را خنک‌تر خواهد کرد. شما همراهان می توانید جهت اجرای مه پاش در محل مورد نظر خود از صفحه تماس باما با کارشناسان گروه مهندسی کارن روف در اتباط باشید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

دیگر نوشته ها

نظراتتان را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

©طراحی و بهینه سازی سایت توسط اینتن