آشنایی با انواع آلاچیق و سبک‌های اجرای آن

الاچیق , و پرگولا

آلاچیق چیست؟

آلاچیق سازه‌ای است که به شکل‌های مختلف ۴، ۶ و ۸ ضلعی یا حتی مدور، مثلثی و غیره ساخته می‌شود و معمولاً دارای یک سقف به‌عنوان سایه‌بان می‌باشد. آلاچیق‌ها در محیط‌های باز از قبیل باغ‌ها، پارک‌ها، انواع فضاهای سبز و همچنین در روف گاردن‌ها و حیاط اماکن مختلف ساخته می‌شوند و مکان مناسبی را برای گذراندن اوقات فراغت و لذت بردن از محیط فراهم می‌کنند.

در دنیای امروزی آلاچیق‌ها در انواع طرح و شکل، متناسب با سلیقه افراد و اتمسفر محیط طراحی می‌شوند و فضای فرح‌انگیزی را برای اشخاص ایجاد می‌کنند. جنس آن‌ها معمولاً از جنس چوب و فلز است و یک آیتم زینت‌بخش در محیط بیرونی محسوب می‌شوند. ویژگی حائز اهمیت در مورد آلاچیق‌ها، فضای غیر محبوس آن‌هاست که باعث می‌شود افراد اوقات خوشی را در آن سپری کنند.

ساخت و اجرای دیوار سبز در کنار  آلاچیق در محیط، یک حرکت نوآورانه جهت زیباسازی آن مکان است که به مذاق هر بیننده‌ای دل‌نشین است. چنانچه شما قصد طراحی و اجرای آلاچیق در محل زندگی یا کار خود دارید و به دنبال یک تیم حرفه‌ای جهت تحقق خواستهٔ خود هستید، گروه صنعتی کارن روف باسابقهٔ درازمدت در طراحی انواع آلاچیق و روف گاردن و مجرب‌ترین تیم معماری و طراحی، آماده است تا بهترین خدمات خود را برای شما ارائه دهد.

طراحی آلاچیق در حیاط ویلا و خانه

ساخت آلاچیق می تواند ایده خوبی برای استقبال از اوقات آزاد در فصل های مختلف باشد. اگر چنین فکری در ذهن خود دارید، برای الهام گرفتن از ایده های طراحی آلاچیق، پویانو را پایان این مطلب همراهی کنید و نمونه های بی نظیر را ببینید.

اولین نمونه آلاچیق که در این مطلب به شما معرفی می کنیم، یک آلاچیق مکعبی شکل است که از دو طرف به بیرون راه دارد و دیوارهای آن به شکلی طراحی شده اند که بتوان از پشت آن ها منظره بیرون را تماشا کرد.

در مرکز آن از یک تخت استفاده شده که با کوسن فضای خوبی برای نشستن ایجاد کرده است. در مجاورت آلاچیق می توان یک آبنما دید که به محیط آن زیبایی و صفای بیش تری می دهد.

نمونه بعدی، طراحی مدرن یک آلاچیق پلکانی است. این آلاچیق که در طراحی آن می توان عناصر معماری مدرن، مثل صفحه های صاف از جنس سنگ سفید، دیوارهای چوبی که فرم ناقش یک مکعب را نشان می دهند و میزی از همان جنس و شکل در فضای میانی به همراه مبل های سفید رنگ در تناسب با سنگ های پلکان را دید. اگر از سبک های مدرن آلاچیق خوش تان می آید، می توانید از این آلاچیق ایده بگیرید.

الاچیق وسبک های آن

انواع آلاچیق و سبک‌های آن

همان‌طور که می‌دانید آلاچیق‌ها در انواع و اقسام طرح و مدل‌های متنوع وجود دارند و این سلیقهٔ افراد است که در چگونگی طراحی و اجرای آن‌ها نقش دارد.

 دیواره ای

بسته به سلیقه افراد و شرایط آب و هوایی، آلاچیق‌ها می‌توانند با دیواره باشند که در این صورت فضای خصوصی‌تری را ایجاد می‌کنند و یا بدون دیواره و در تماس با محیط بیرون باشند که در این حالت حس طراوت و سرزندگی محیط را به افراد منتقل کنند. حتی می‌توان برای پوشش دیواره‌ها از اجناسی مثل پرده و پارچه استفاده کرد که جلوی تابش آفتاب و وزش باد می‌گیرند و در صورت نیاز با کنار زدن آن‌ها ارتباط مستقیم با محیط بیرون مجدداً برقرار می‌شود.

سقف

همچنین آلاچیق‌ها ازلحاظ دسته‌بندی سقف می‌توانند دارای سقف و یا فاقد آن باشند که عمدتاً مدل سقف بسته امروزه خواهان بیشتری دارد. برای ساخت سقف آلاچیق‌ها می‌توان از متریال مختلفی استفاده کرد؛ این سقف‌ها ممکن است از نوع حصیری، سیمانی، شیشه‌ای، مشبک، پوشالی و … باشند.
سقف آلاچیق‌های سقف باز نیز گاهی با شاخ و برگ درختان یا پارچه‌های مختلف پوشیده می‌شوند تا آسایش بیشتری را برای افراد فراهم کنند و در برابر سرما و گرما یا نور خورشید مقاوم باشند.

آلاچیق و سبک های ان

آلاچیق چوبی

آلاچیق‌های چوبی عموماً در مکان‌های مرطوب، سرسبز و پردرخت مثل باغ‌ها و جنگل‌ها ساخته می‌شوند که هارمونی زیبایی نیز با محیط خود ایجاد می‌کنند. از چوب درخت‌های مقاوم مانند سرو، کاج، صدر و توسکا در ساخت این مدل از آلاچیق‌ها استفاده می‌شود. برای ساخت آلاچیق چوبی در مناطق خشک توصیه می‌شود از چوب‌های اشباع‌شده استفاده شود که در برابر حملات حشرات و عوامل دیگر، مقاومت کافی داشته باشد.

آلاچیق فلزی

یکی از ویژگی‌هایی که آلاچیق فلزی را از مدل‌های دیگر متمایز می‌کند، تناسب و سازگاری آن با مکان‌های مختلف و انواع شرایط محیطی است. این نوع آلاچیق‌ها نسبت به آلاچیق‌های چوبی سبک‌تر و ارزان‌تر هستند و افراد با توجه به تم محیط اجرای آلاچیق فلزی، می‌توانند با تزیینات متفاوت آن را به سبک‌های مختلف کلاسیک، امروزی، پوشیده از گیاهان و … شکل دهند. این مدل از آلاچیق‌ها در پارک‌ها و فضای داخل شهرها به‌صورت متعدد دیده می‌شوند.

آلاچیق شیشه‌ای و UPVC

این مدل از جدیدترین مدل آلاچیق‌ها است و مناسب اشخاصی با سلیقهٔ مدرن، شیک و امروزی می‌باشد. در ساخت این نوع آلاچیق از شیشه و پنجره‌های UPVC و دوجداره استفاده می‌شود که در برابر سرما و گرما مقاوم هستند.

آلاچیق مدرن

اسکلت آلاچیق مدرن از جنس فلز است و شکل آن مطابق با طراحی‌های محبوب امروزی در سراسر جهان ساخته می‌شود. این آلاچیق‌ها گاهی به‌صورت اشکال منحنی و انتزاعی و چندضلعی‌های غیر منتظم هستند که خلاقیت و نوآوری معماری آن را به نمایش می‌گذارد.

الاچیق و سبک های آن

آلاچیق سنتی

این مدل از آلاچیق‌ها را مطمئناً در جاده‌ها، چایخانه‌ها و باغ‌های سنتی به‌وفور مشاهده کرده‌اید. آلاچیق سنتی اکثر اوقات با سلیقهٔ خانواده‌های ایرانی مطابقت دارد و بدین‌جهت هنوز هم از محبوبیت خاص خود در بین اقشار جامعه برخوردار است.
در ساخت آلاچیق سنتی عموماً از چوب و گاهی از الیاف طبیعی، نی و سفال استفاده می‌شود و از رنگ‌های روشن در طراحی آن بکار گرفته می‌شود.

آلاچیق سیمانی

برای ساخت آلاچیق‌های با استحکام بالا از سیمان به‌عنوان متریال آن‌ها استفاده می‌شود اما در عین حال ممکن است نمای سنگی یا چوبی داشته باشند. این نوع آلاچیق نیز با محیط و شرایط آب و هوایی متنوع سازگاری دارد و از دوام بالایی برخوردار است.

آلاچیق پارچه‌ای

آلاچیق‌های پارچه‌ای در باغ تالارها، سواحل و محیط‌های سرباز کاربرد زیادی دارند به‌خصوص به‌عنوان یکی از المان زیبا در تزیین مراسم ازدواج یا جشن‌های دیگر محسوب می‌شوند. در ساخت این نوع آلاچیق از انواع مختلف پارچه مثل حریر یا سایر پارچه‌ها استفاده می‌شود. در مواردی که افراد خواستار آلاچیق‌های پارچه‌ای با مقاومت بالا هستند، پارچه‌های مستحکم و با قدرت کشسانی بالا بکار برده می‌شوند تا در برابر شرایط محیطی پایدار باشند.

پرگولا چیست؟

پرگولا نوعی از آلاچیق است که در طراحی روف گاردن‌ها استفادهٔ فراوانی دارد. پرگولا سازه‌ای است بدون دیواره و ممکن است دارای سقف یا فاقد آن باشد. سقف پرگولا می‌تواند به‌صورت صاف یا قوس‌دار و نیمه‌باز باشد. از متریال بکار رفته در ساخت پرگولاها می‌توان به چوب، فلز، فایبرگلاس و … اشاره کرد.

در انتخاب هرکدام از انواع آلاچیق‌ها و اجرای سبک‌های آن لازم است نکاتی است که باید قبل از انتخاب به آن‌ها توجه کنید:

محیط موردنظرتان برای ساخت آلاچیق سرباز است یا سربسته.
فضای سبز است یا محیط مسکونی و اداری.
شرایط آب‌وهوا و میزان بارندگی به چه صورت است.
نمای ساختمان و اجزای محیط با کدام‌یک از مدل‌های مطرح‌شده هماهنگ‌تر است.
هزینه و سرمایه کافی برای ساخت آلاچیق

گروه صنعتی کارن روف
در این مطلب تلاش کردیم تا اطلاعات مناسبی دربارهٔ انواع آلاچیق و سبک‌های اجرای آن در اختیار شما قرار دهیم. برای ساخت و طراحی آلاچیق موردنظر خود کافیست از صفحه تماس با ما با گروه صنعتی کارن روف، گروهی مجرب در طراحی و ساخت انواع آلاچیق و ارائه‌دهنده‌ی انواع پروفیل چوب پلاست‌های باکیفیت،  و از بهترین خدمات ما با به‌صرفه‌ترین هزینه بهره‌مند شوید.

 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

دیگر نوشته ها

نظراتتان را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

©طراحی و بهینه سازی سایت توسط اینتن