آبنمای پشت بام

آبنمای پشت بام

اشخاصی که شاغل هستند بسیار فرصت کمتری برای تفریح و طبیعت گردی دارند و به خاطر مشغلۀ بالای، معمولا در جستجوی محیطی آرام و پرطراوت هستند. با پیشرفت تکنولوژِی و مطالعات گسترده، انسان‌ها به این علم دست یافتند که می‌توانند در هر نقطه از منزل خود معبدی کوچک بسازند که پر از گیاه، آرامش و زندگی باشد. یکی از این پدیده‌های جذاب، ساخت دیوار سبز و همینطور روف گاردن می‌باشد.

روف گاردن‌ها در پشت بام هر خانه ساخته می‌شود و به گونه‌ای است که فرد به محض احساس نیاز به استراحت و تفریح، میتواند خود را در باغی کوچک ببیند. لازم است بدانید استفاده از انواع درخت‌ها و گیاهان متناسب در این فضا به جز زیبایی به شما حریمی امن می‌دهد و حتی شما میتوانید در محیطی آرام به کار خود بپردازد. با توجه به مساحت پشت بام می‌توانید در این محیط از آلاچیق، آبنما، انواع مبلمان، سایبان، نورپردازی‌های مختلف و … استفاده کنید. در این مقاله با کاربرد استفاده از آبنما در پشت بام بیشتر آشنا می‌شوید.

آبنمای خانگی، تزئین دکوراسیون به سبکی متفاوت

وجود آبما در معماری نشان می‌دهد استفاده از این المان برای دکوراسیون منزل محیطی متفاوت را رقم میزند . طراحی و اجرای آبنمای خانگی، امر غیرممکن و سختی نیست و می‌توان به راحتی آن را درطرحی استفاده کرد. آبنما ها در جاهای مختلفی مثل فضای داخلی منزل، ، روف گاردن، حیاط و حتی فضای زیر پله ها قابل استفاده است.

آنها را می‌توان باتوجه به ویژگی‌های محل نصب، شکل، نوع و اندازه آن انتخاب یا طراحی کرد. برای مثال اگر آبنمای کشیده و بزرگتری می‌خواهید باید اندازه طول آبنما بیشتر از عرض آن باشد. اگر هم به دنبال آبنمای کوچک و فشرده هستید اندازه عرض آن باید بیشتر و نزدیک به طول آن باشد.

آبنما در روف گاردن

انسان هنگام ورود به طبیعت ناخودآگاه به دنبال آب می‌گردد و نیمی از آرامش خود را در کنار آن می‌یابد. ذات انسان با طبیعت، گیاهان و آب بسیار آمیخته است و در کنار این عناصر آرامش گمشده خود را زودتر پیدا می‌کند. استفاده از آب در معماری و ساخت روف گاردن، علاوه بر ایجاد صدایی دلنشین که موجب شادی و نشاط بیشتر می‌شود، روح سرکش آدمی را آرام می‌کند. به جز آرامش و تلطیف محیط در دمای آن نیزبسیار تاثیر می‌گذارد و رطوبت مورد نیاز گیاهان را تامین می‌کند و موجب پاکی هوا می‌شود.

خوب است بدانید از گذشته تاکنون وجود آب در معماری بسیار رایج بوده و ساخت آبنماهای ساده و یا به شکل انسان و حیوان در اکثر کشورها رواج داشته. ایرانی‌ها نیز با ساخت حوض در خانه‌هایشان از وجود آب در منزلشان استقبال کرده‌اند. استفاده ازآبنماهایی ساده و یا فواره‌هایی با نورپردازی بسیار زیبا در سطح شهر و به خصوص مرکز شهر بسیار چشمگیر بوده است.

اکنون استفاده از این سازه در روف گاردن نیز بسیار پرطرفدار شده است و انواع و اندازه‌های مختلفی دارد. بهتر است بدانید ابعاد و شکل آبنماها با توجه به سلیقه و نیاز شما برای مکان مورد نظرتان طراحی می‌شوند. توجه به محل نصب، شکل و اندازه و نوع آبنما از نکات مهم طراحی و نصب یک آبنما است.
اگر نگران هدر رفتن آب هستید و حس می‌کنید استفاده از آبنما مصرف آب شما را افزایش می‌دهد باید بگوییم که آبنماها معمولا دارای سیکل آب بسته‌ای هستند و مصرف آب در حد تبخیر است.

Fountain

انواع آبنما روف گاردن

به طور کلی آبنما‌های زیادی وجود دارند که به صورت پیش ساخته و طراحی شده هستند. اگر شما طرح و ابعاد خاصی در نظر ندارید، می‌توانید با توجه به محیط مد نظرتان و با در نظر گرفتن بودجۀ خود از آنها استفاده کنید و به مکان مورد نظرتان روح ببخشید. در غیر این صورت آبنماهای زیادی برای شما وجود دارند که کافی است ابعاد و شکل دلخواهتان را بدانید تا مخصوص به شما طراحی شوند.

دقت داشته باشید که هنگام استفاده از آبنما در روف گاردن، حتما قبل آن از ایزوگام و عایق ضد آب استفاده شده باشد تا از نفوذ آب و رطوبت به سقف خانه جلوگیری شود. آبنماها انواع مختلفی دارند که پرطرفدارترین آنها ثابت، دیواری، موزیکال و پرده‌ای و… می‌باشد.

آبنمای دیواری

این آبنما به همراه دیوار سبز از پرطرفدارترین آبنماهای مورد استفاده در ساختمان و یا فضاهای بازی مثل روف گاردن، لابی هتل و رستوران‌ها،استخر و … است. این آبنما با دیواری مصنوعی ساخته می‌شود که سوراخ‌هایی برای خروج آب به صورت طبیعی بر روی آن قرار گرفته و پایین دیوار محلی برای ریزش آب وجود دارد.

استفاده از این آبنما باید با سلیقه و خلاقیت فرد همراه باشد؛ مثلا با نورپردازی مناسب و انتخاب محل نصب فضای بسیار دلنشینی به شما بدهد. گاهی ممکن است طراح با توجه به مساحت بیشتر فضا، آبنمای دیواری پرده‌ای برای شما طراحی کند؛ به گونه‌ای که آب خروجی از حفره‌ها به صورت یکسان از یک ارتفاع به پایین بریزد و پرده‌ای آب مقابل چشمان شما نقش ببندد که بسیار زیبا و چشم نواز است.

آبنمای ثابت

از ساده ترین و ابتدایی ترین آبنماهای مورد استفاده در ساخت محیط مناسب و طبیعی آبنمای ثابت است. این آبنما به صورت یکنواخت است و یک حرکت ساده که توسط یک پمپ ساده کنترل می‌شود را ایجاد می‌کند. نوع فواره‌های مورد استفاده در این آبنماها بسیار اهمیت دارد و موجب جذابیت بیشتر این آبنماها می‌شود.

Fountain

آبنمای موزیکال

افرادی که دارای روحیه لطیفی هستند و به دنبال صدای آب از شنیدن موسیقی لذت می‌برند معمولا آبنماهای موزیکال را ترجیح می‌دهند. این آبنما به طرز شگفت آوری طراحی شده تا با صوت و موسیقی آب را به حرکت در بیاورد. در واقع رقص آب به همراه موسیقی هر بیننده‌ای را مجذوب میکند. لازم نیست نگران تند یا کند بودن موسیقی باشید؛ طراحی این آبنما به گونه‌ای است که با هر نوع آوایی هماهنگی لازم آب با موسیقی را به شما نشان می‌دهد و شما ساعت‌ها می‌توانید با تماشای آن غرق لذت شوید

آبنمای پرده‌ای

آبنمای پرده‌ای به جز کارکردی که به تنهایی دارند به صورت ترکیبی با موزیکال و دیواری نیز مورد استقبال قرار گرفته اند. این آبنما با استفاده از یک لوله که به صورت افقی در بالای دیوار نصب شده و حفره‌های زیادی دارد ساخته می‌شود. پمپ آبی که در آن تعبیه شده باعث فشار زیاد آب شده و این آب هنگام ورود به آبنما با با سرعت زیاد و کاملا یکسان از حفره‌های لوله خارج می‌شود و پرده‌ای از جنس آب شکل میگیرد.

آبنمای آب و آتش

همواره در تمام عرصه‌ها آب و آتش دو عنصر تضاد یکدیگر هستند و همین امر سبب شده که هیچوقت در کنار یکدیگر قرار نگیرند. این آبنما با قرار دادن این دو عنصر در کنار هم هنر و زیبایی را به اوج رسانده. کارکرد این آبنما اینگونه است ک آب از فواره به بیرون پرتاب می‌شود و ناگهان همان آب که در تضاد با آتش است، خود آتش می‌گیرد و در ادامه راه می‌سوزد. این آبنما به صورت موزیکال نیز تعبیه می‌شود. شما می توانید  جهت اجرای انواع آب نما،دیوارسبز درروفگاردن خود از صفحه تماس باما با کارشناسان کارن روف درارتباط باشید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

دیگر نوشته ها

نظراتتان را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

©طراحی و بهینه سازی سایت توسط اینتن