همه چیز درمورد دیوار سبز

همه چیز درمورد دیوار سبز

تا به حال نام دیوار سبز  به گوشتان خورده است؟ شاید فقط نام آن را شنیده‌اید و چیزی از آن نمی‌دانید، شاید هم به دنبال شرکتی می‌گردید که دستی در فروش و نصب آن‌ها داشته باشد.در این مطلب با ما همراه باشید. تا همه چیز را در مورد دیوار سبز بدانید.

دیوار سبز  شامل گیاهانی است که به شکل fعمودی اجرا می‌شوند و به وسایل مانند استند مخصوص دیوار سبز  به دیوار داخلی یا خارجی ساختمان متصل می شود

دیوار سبز چیست؟

در آغاز بهتر است بدانید،گرین وال یا دیوار سبز یکی از زیباترین و زنده ترین طرح هایی است انسان ها تا به حال دیده است، که برای زیباسازی نمای ساختمان یا پشت بام منزل خود آن را اجرا می کنند. همانطور که از نامش پیداست، این دیوار پوششی سبز رنگ از گیاهان است که جلوه ای سرزنده به ساختمان و نمای آن می بخشد دیوار سبز که  سازه‌هایی که در اشکال مختلف به صورت عمودی و افقی وجود دارند و باعث هر چه زیباتر شدن خانه‌ی شما می‌شود.

همه چیز درمورد دیوار سبز

دیوار سبز از چه چیزی ساخته شده است؟

دیوارهای سبز زنده از گیاهانی تشکیل شده‌اند که به محیط کشت در حال رشد وارد می‌شوند و سپس بر روی دیوار ساختمان‌ها قرار می‌گیرند تا سرسبزی ونمای  زیبایی به نمای ساختمان شما ببخشد.

استفاده از  دیوار سبز درنمای ساختمان یا روف گاردن علاوه بر افزایش زیبایی پشت بام  خانه شما می شود،فواید و مزایای دیگری هم دارد. که در ادامه مطلب به آن می پردازیم.
دیوار سبز  از سیستم‌های مختلف اختصاصی ساخته شده‌ است که بر روی دیوار سبز قرار می گیرد اما از حداقل فضای افقی استفاده می‌کنند. ساختاری که محیط  گیاهان  برای رشد دادن آن‌ها را به دیوار نگه می‌داردو  مونتاژ می‌شوند.برخی از دیوارهای سبز ایجاد شده نیز شامل سیستمی می‌شوند که به گیاهان اجازه می‌دهد به طور خودکار آبیاری شوند.

تاریخچه‌ی دیوار سبز

ترکیب کردن معماری پیشرفته با منابع طبیعی و گیاهان ایده‌ی جدیدی نیست و از زمان قدیم شاهد استفاده از این نوع زیبایی شناسی‌ها بوده‌ایم. علت استفاده‌ی گسترده این نوع از فضاسازی، چیزی نیست جز افزایش زیبایی و مدرن کردن خانه‌ها. علتی که باعث شده حتی در قرون 8 و 10 میلادی نیز این نوع از زیبا‌سازی‌ها طرفدار‌های خود را داشته باشند.

دیوار سرسبز  چگونه می‌تواند هزینه‌های انرژی را کاهش دهد؟

با توجه به اثر جزیره گرمایی شهری، تحقیقات نشان داده‌است که مناطق شهری به طور قابل‌توجهی از مناطق روستایی گرم‌تر هستند.این افزایش دما تاثیر منفی بر محیط‌زیست دارد.
دیوارهای سبز زنده به جبران این مشکل با فراهم کردن سایه از تاثیرات نور مستقیم خورشید کمک می‌کنند.هم چنین بر خلاف آجر و یا بتن، سطوح گیاهی انرژی خورشیدی را ذخیره نمی‌کنند، بلکه بازتاب آن هستند.دیواره‌های داخلی و خارجی به طور فعال به خنک کردن هوا در تابستان توسط فرآیندی به نام تبخیر – تعرق کمک می‌کنند .

اما مزایای دیوارهای سبز با تابستان به پایان نمی‌رسند.این پانل‌ها، ساختمان را عایق می‌کنند و هزینه‌های انرژی را برای گرم کردن ساختمان در زمستان کاهش می‌دهند.

 دیوار سبز چگونه به کاهش سطح صدا نویز کمک می‌کنند؟

گیاهان مدت‌های طولانی برای کاهش سطح نویز در بزرگراه ها و دیگر مسیرهای پر سر و صدا در سراسر آمریکا و اروپا به کار رفته‌اند. دیوارهای سبز زنده روی این ایده گسترش می‌یابند.گیاهان به طور طبیعی صداهای فرکانس بالا را مسدود می‌کنند در حالی که ساختار پشتیبان می‌تواند به کاهش نویز کمک کند که با افزایش استفاده از دیوارهای سبز، این امر می‌تواند به طور قابل‌توجهی در محیط‌های شهری تغییر می‌کند.

همه چیز درمورد دیوار سبز

طراحی دکوراسیون داخلی با دیوار سبز

طراحان کارن روف پی به این بردند که طراحی دکوراسیون داخلی با دیوار سبز نه تنها یک راهکار عالی برای اضافه کردن گل و گیاه به فضای داخل ساختمان هستند، بلکه سلامت محیط اطرافمان را نیز تضمین می کنند. در حال حاضر شاهد حضور اعنواع دیوار سبز در ادارات و شرکت ها هستیم، ولی وقتی همه افراد از مزایای دیوار سبز باخبر شوند، در خانه ها هم حضور گسترده ای خواهند داشت.فواید و ویژگی‌های که از آن صحبت می کنیم، اصلا کم نیستند.

نورپردازی دیوارسبز

نصب انواع پروژکتور و وال واشر در بین گل ها، گیاهان، درختان، سنگ ها و صخره ها علاوه بر افزودن جلوه و زیبایی آنها سبب ایجاد سایه هایی در پس آنها می شود که می توان بسته به نوع طراحی نورپردازی اشکال زیبا و بدیعی نیز از سایه ها ایجاد کرد.

نورپردازی اصولی

البته باید دقت داشت نورپردازی غیر اصولی می تواند باعث صدمه زدن به گل و گیاهان شما شود. نور بیش از حد یا گرمای تولیدی توسط یک پروژکتور از جمله عواملی است که می تواند برای گیاهان مضر باشد. پس در انتخاب پروژکتورها و چراغ های مورد استفاده دقت کنید. همچنین فاصله نصب یک پروژکتور از گیاه در مقدار نور و گرمای منتقل شده به آن بسیار اهمیت دارد. دقت داشته باشید نسبت به چراغ های عادی گرمای کمتری را تولید می کنند

انتخاب رنگ ها، زاویه تابش نور، مقدار تابش نور، محل ایجاد سایه ها، تلاقی نورها و غیره از جمله مسائلی است که باید در طراحی نورپردازی گل و گیاه به آن توجه ویژه ای کرد

نمای سبز چیست؟

هر ساختمان از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که در ساخت هر کدام از این قسمت ها از مصالح مختلفی می توان استفاده نمود. یکی از این قسمت ها نمای ساختمان می باشد. در ساخت نمای ساختمان از مصالحی مانند سنگ نما ، چوب، سیمان، آجر، سرامیک و انواع پنل ها می توان استفاده نمود که هرکدام بسته به سلیقه و طراحی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند .

در تعریف نمای سبز باید گفت با نمایی که تمام یا بخشی از آن دارای پوشش گیاهی باشد نمای سبز می گویند. در این نوع نما گیاهی مانند پیچ رونده، مو و غیره که ریشه آن در زمین می باشد، بر روی سطح نما حرکت می کند و شروع به بالا رفتن می کند.

انواع نمای سبز

نمای سبز سنتی:

در برخی از نماهای قدیمی شهر می توان نمای سبز را مشاهده نمود که به صورت طبیعی گیاه بر روی آن ها رشد و گسترش پیدا کرده است. در این نوع نما گیاهان بی واسطه به دیوار متصل می شوند و مستقیما و بدون حائل میان دیوار در طول نما بالا می روند.

نمای پوسته سبز:

امروزه می توان از اصول مهندسی برای ساخت نمای سبز استفاده کرد که در آن تکیه گاهی تحت عنوان استراکچر به صورت داربست برای نگهداری گیاهان به دیوار نما متصل می شود و گیاهان خزنده می توانند با تکیه بر آن رشد نمایند. این داربست می تواند از جنس چوب، فلز، شبکه توری، سیم‌های کابلی و غیره باشد. این نما به نمای سبز دو پوسته نیز شهرت دارد .

فواید و ویژگی‌های اصلی دیوار سبز

همانطور که گفتیم دیوار سبز غیر از زیباسازی فواید متعدد دیگری هم دارد که در این بخش به ذکر مهمترین آن‌ها می‌پردازیم:

  • قابلیت چسبندگی انواع مختلف اندودها
  •  قابلیت نصب انواع پوشش‌ها
  •  قابلیت نصب در و پنجره
  •  جلوگیری از انتقال حرارت بین فضاها
  •  جلوگیری از انتقال صدا بین فضاها
  • مقاوم بودن در برابر ضربه
  •  جداسازی فضاهای داخلی و فضاهای خارجی
  • مقاوم بودن در برابر فشار
  •  مقاوم بودن در برابر کشش

انواع مختلف دیوار سبز

همانطور که در  متن  بالا  اشاره کردیم به علت محبوب بودن این نوع از زیباسازی شاهد این هستیم که دیوار های سبز در انواع بسیار مختلفی وجود دارند که هر کدام دارای کاربری بخصوصی هستند،در این بخش مطلب به ذکر مهمترین آن‌ها می‌پردازیم:

 

همه چیز درمورد دیوار سبز

فلاورباکس دیوار سبز  چیست؟

فلاورباکس جعبه هایی هستند که معمولاً روی پنجره ها و محوطه های مانندرستوران ها مراکز تجاری وبیمارستان ها قرار می گیرند. در واقع جعبه های گل جذابیت ساختمان محل کار به ویژه پنجره ها را افزایش می دهد و از طریق رونق فضای سبز ظاهر ساختمان را زیباتر می کند. در شرایط عادی ، جعبه های گل اندازه های متفاوتی دارند و انواع مختلفی دارند و به عنوان نگهدارنده فضاهای سبز خاک در فضاهایی غیر از زمین مانند دیوار سبز  استفاده می شوند. فلاور باکس از مواد مختلف ساخته شده و با توجه به نوع دکوراسیون و طراحی فضای سبز شما کاربردهای متفاوتی دارد. همچنین باید اشاره کرد که به دلیل کمبود فضای مورد نیاز برای ایجاد فضاهای سبز ، فلاور باکس امروزه جایگزین مناسبی برای جایگزینی باغچه است.

چه گیاهانی برای دیوار سبز مناسب است

این که در دیوار سبز چه نوع گیاهانی بکاریم که مقاومت مناسب را داشته باشد، از اصلی ترین نکات این کار است. گیاهانی که باید انتخاب کنید باید در برابر تابش مستقیم آفتاب، سرما، گرما و بارندگی دارای شرایط ایده‌آل و با دوام باشند.

5 گیاه مناسب برای دیوار سبز

گیاه آگلونما

آگلونما یکی از گیاهان آپارتمانی است که بومی چین و فیلیپین بوده و در کشور چین گیاه خوش یمن به حساب می‌آید. آگلونما گیاهی مناسب برای منازل، مکان‌های عمومی و ادارات بوده و برای تصفیه سم‌های بِنزِن و فُرمالدهید مناسب است.

گیاه شفلرا

این گیاه به نام چتری نیز معروف است . همچنین می توان به مدت طولانی به عنوان یک گیاه خانگی از آن استفاده کرد .این گیاه از ۲۰ گونه گیاهان ، استوایی همیشه سبز، تشکیل شده است. گیاه شفلرا بومی استرلیا و تک ساقه ای است و رشد آن به آهستگی صورت می گیرد . این گیاه در افزایش جذابیت محیط خانه نقش مهمی را ایفا می کند .شفلرا مراقبت آسانی دارد و فقط کافی است که آن را در یک ناحیه روشن قرار دهید تا نور خورشید مستقیما به آن برسد و رطوبت محیط را نیز بالا ببرید.

گیاه پپرومیا

پپرومیا گیاهی است بسیار آنتیک با نگهداری راحت برگهای گرد و با خطوط سفید و سبز ودمبرگ های قرمزرنگ خود هر چشمی را نوازش میدهد.گیاه پپرونیا یک ساقه گل دهنده با شاتون های سبز رنگ تولید می کند که ارزش زینتی ندارد. زمانی که این گیاه به گل میرود کیفیت برگ ها و زیبایی گل های آن کمتر می شود. با حذف ساقه های گل دهنده می‌توان گیاه را به طورمرتب به حالت رویشی و نونهالی مشاهده کرد.

گیاه کورتون

کورتون گیاهی درختچه‌ای با برگ‌های رنگارنگ است که جذابیت زیادی داردازآنجایی‌که این گیاه به سمت بیرون گسترش می‌یابد بهتر است در مرکز دیوار سبز قرار گیرد. بهتر است که خیلی نزدیک به هم کاشته نشوند زیرا به‌مرورزمان برگ‌های آن پر می‌شوند. اگر فضای شما به نور کافی دسترسی دارد این گیاه انتخاب مناسبی برای دیوار سبز خواهد بود.

گیاه بگونیای ساقه عصایی

بگونیای ساقه عصایی عمدتا به خاطر زیبایی برگهای قلبی شکل و سبز خاکستری اش پرورش داده میشود. این گیاه به سرما حساس بوده و اندازه برگهای آن تقریبا به ۱۵ سانتیمتر میرسد و بیضوی شکل است. برگها همیشه سبز بوده و سطح زیرین آنها خالهای قرمز و نقره ای دارد. برگهای این بگونیا بر روی ساقه های بامبو شکل قرار دارند که ارتفاع آنها به ۳ متر ممکن است برسد و ممکن است نیاز به تیرک پشتیبان داشته باشد.

 

همه چیز درمورد دیوار سبز

تجهیزات دیوار سبز

همانطور که در مطالب بالا اشاره شد دیوار سبز انواع مختلفی دارد، اما به صورت کلی این دیوار ها تجهیزات مختلفی را نیاز دارند تا بتوانید یک گرین وال حرفه ای و زیبا بسازید.

همه چیز درمورد دیوار سبز

ملزومات و شرایط نصب

تجهیزات دیوار سبز تشکیل شده از پروفیل های گالوانیزه که مستقیماً روی دیوار موجود نصب میشود، کناره های دیوارسبز با فلاشینگ و انتهای کار با آبرو محصور می شود. روی پروفیل های گالوانیزه صفحات ضدرطوبت قرارمیگیرند .

انواع تجهیزات دیوار سبز

1-تجهیزات دیوار سبز بیرونی

اگر قصد ساخت یک دیوار سبز در محیط خارجی را دارید، تجهیزات دیوار سبز مورد نیاز شما که بایستی تهیه یا خریداری نمایید عبارتند از:

اسکلت دیواری مناسب با فضای دیوار انتخاب شده جهت نصب انواع پانل ها و باکس های گل ها و گیاهان
تهیه سیستم آبرسانی شامل یک منبع آب، یک پمپ آب و اتصالات لازم
تهیه سیستم خروجی آب اضافی (این سیستم برای شرایط بارندگی لازم می باشد)
تهیه خاک مناسب و کافی برای دیوار سبز، اتنخاب گیاهان سازگار با شرایط محیط خارجی ( از آن جایی که دیوار سبز های خارجی در معرض آب و هوای بیرون و البته باد و باران قرار دارند، بایستی گیاهان متناسب با شرایط جوی منطقه ی مورد نظر انتخاب شوند)

2-تجهیزات دیوار سبز داخلی

لوازم دیوار سبز های داخلی همچون یک دیوار سبز خارجی بوده و بنابراین شما تمامی تجهیزاتی را که برای ساخت یک دیوار سبز خارجی نیاز دارید، برای ساخت یک دیوار سبز داخلی نیز نیاز خواهید داشت با این تفاوت که در انواع دیوار سبز داخلی شما می توانید از گیاهان بدون خاک نیز استفاده کرده و به این ترتیب به خاک نیاز نداشته باشید. در این موارد بایستی به جای انواع گلدان های دیوار سبز و باکس خاک های موجود از پانل های مختص گیاهان بدون خاک استفاده نمایید.

این پانل ها امروزه در انواع متفاوتی تهیه و تولید می شوند که ریشه ی آن ها درون این پنل ها قرار می گیرد و منبع تغذیه ی آن ها به جای خاک، تنها آب می باشد تا از کثیف شدن محیط های داخلی شما جلوگیری نمایند.

3- تجهیزات دیوارسبز هوشمند:

دیوار سبز های هوشمند یکی دیگر از انواع دیوار سبز می باشند که اسمارت گرین وال نیز شهرت دارند و البته از جمله گران قیمت ترین انواع گرین وال نیز به شمار می روند.

همه چیز درمورد دیوار سبز

از جمله تجهیزات مورد نیاز برای ساخت این نوع از دیوار سبز که عموما به صورت داخلی بوده و در داخل منازل و ساختمان ها طراحی و اجرا می شوند، عبارتند از

  • مشخص نمودن دیوار پشتی مناسب در سطح داخلی ساختمان
  • عایق کاری سطح
  • چارچوب یا فریم انتخاب شده متناسب با دیوار
  • تهیه ریل های عمودی برای نصب پانل ها
  • سیستم مورد نیاز برای تثبیت آب و هوا
  • تهیه منبع آب
  • تهیه پمپ آب
  • حسگر منبع آب
  • حسگر رطوبت
  • حسگر دما
  • خطوط مشخص آبیاری
  • گلدان دیوار سبز هوشمند
  • انتخاب گیاهان مناسب

سیستم کنترل و مدیریت این نوع دیوار ها که در انواع با سیم و یا بدون سیم هستند.

ممنونیم که تا پایان این مطلب همراه ما بودید، امیدواریم از خواندن محتوا لذت برده باشید و موارد گفته شده برایتان مفید بوده باشد. اگر که به سفارش و خرید انواع روف گاردن و دیوار سبز علاقه‌مند هستید  شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اجری دیوارسبز یا روف گاردن در پشت بام منزل یا محل کار خود با متخصصان شرکت مهندسی  کارن روف از صفحه تماس باما درارتباط باشید.

سوالات متداول همه چیز درمورد دیوار سبز

• دیوار سبز مدولار • دیوار سبز کابلی • دیوار سبز شبکه ای • نمد پلیمری • دیوار سبز هیدروپونیک
• قابلیت نصب انواع پوشش‌ها • قابلیت نصب در و پنجره • جلوگیری از انتقال حرارت بین فضاها • جلوگیری از انتقال صدا بین فضاها • مقاوم بودن در برابر ضربه
۱-تجهیزات دیوار سبز بیرونی ۲-تجهیزات دیوار سبز داخلی ۳- تجهیزات دیوارسبز هوشمند
در تعریف نمای سبز باید گفت با نمایی که تمام یا بخشی از آن دارای پوشش گیاهی باشد نمای سبز می گویند. در این نوع نما گیاهی مانند پیچ رونده، مو و غیره که ریشه آن در زمین می باشد، بر روی سطح نما حرکت می کند و شروع به بالا رفتن می کند.
گیاه آگلونما گیاه شفلرا گیاه پپرومیا گیاه کروتون گیاه بگونیای ساقه عصایی
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

دیگر نوشته ها

نظراتتان را با ما درمیان بگذارید

گفتگو کنید

12 نظر

  1. سلام وقت بخیر قیمت حدودی تمام تجهیزات دیوار سبز برای تزئین استخر خانگی چه قدر است؟

    1. سلام این بستگی دارد که شما از چه گیاهانی در دیوار سبز خود استفاده می کنید شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما از طریق شماره تماس ۰۲۱۷۲۴۵۴ در ارتباط باشید.

  2. سلام وقت بخیر ایا خریداری گیاهان دیوار سبز بر عهدی کارفرماست یا شرکت ذحمت این کارا می کشد

    1. سلام بله کارشناسان ما متشکل از بهترین طراحان ایران بهترین طرح را به شما ارائه میکنن کا فیست با شماره ۰۲۱۷۲۴۵۴ تماس بگیرید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

©طراحی و بهینه سازی سایت توسط اینتن