روف گاردن و تاثیرات آن بر آلودگی هوای شهری

مرمت و بازسازی روف گاردن

امروزه به دلیل افزایش جمعیت و در کنار آن افزایش مناطق مسکونی، شاهد کاهش پوشش‌های گیاهی و فضاهای باز و سبز هستیم. اما با روی کار آمدن فناوری جدیدی به نام روف گاردن این مشکل تا حدودی برطرف شده است. روف گاردن یا بام سبز مجموعه‌ای از گیاهان سبز و زنده می‌باشد که قابل اجرا برای بام و تراس‌ها بوده که هم بر روی سطح سایه می‌اندازد و هم با تبخیر و تعرق در کاهش آلودگی هوا نقش ایفا می‌کند.
روف گاردن قابل اجرا در محیط‌های آموزشی، صنعتی، دولتی، مناطق تفریحی و منازل مسکونی بوده و اکثر مواقع در کنار آن از مبلمان، آب‌نما وغیره نیز اسفاده می‌شود. در ادامه می‌خواهیم روف گاردن و تاثیر آن بر آلودگی هوای شهر، اثرات جزایر گرمایی و چهره شهر را بررسی کرده و در مورد طراحی‌های مدرن روف گاردن و قابلیت ذخیره باران توسط روف گاردن، بحث کنیم.

روف گاردن و تاثیرات آن بر آلودگی هوای شهری

روف گاردن چیست؟

روف گاردن که به بام سبز یا باغ بام نیز معروف است، یک تکنولوژی مدرن در حال توسعه برای کاهش تاثیرات گلخانه‌ای می‌باشد. در واقع روف گاردن پیوند دهنده ما با طبیعت است که این امکان را به شما می‌هد تا باغ شما مشرف به شهر باشد. در روف گاردن می‌توان از گونه‌های متنوع گیاهان استفاده کرد که قابل اجرا بر روی بام خانه‌ها و ساختمان‌ها می‌باشد. به‌طوری که شما با اجرای روف گاردن در بام خانه خود، هم از فضای خالی موجود می‌توانید بهره‌برداری کنید و هم باعث پایداری محیط، بهبود سلامت روانی و جسمی ساکنان و افزایش کیفیت زندگی شوید. همچنین با استفاده از روف گاردن، می‌توان در مصرف انرژی صرفه‌جویی و از هدر رفتن گرما جلوگیری کرد.

 

تاثیر روف گاردن بر آلودگی هوا

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، روف گاردن با جذب گرما و ذرات آلاینده می‎تواند تاثیر مثبتی بر روی آلودگی هوا داشته باشد. همچنین روف گاردن همانند دیگر فضاهای سبز در کاهش گرد و غبار هوا تاثیر به‌سزایی دارد که باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و در نتیجه کاهش آلودگی هوا می‌شود.

روف گاردن و تاثیرات آن بر آلودگی هوای شهری

کاهش اثرات جزایر گرمایی با روف گاردن‌ها

یکی از ویژگی‌های روف گاردن‌ها کاهش اثرات جزایر گرمایی آن‌ها است. در واقع اثرات جزایر گرمایی همان اختلاف دمای شهری با دمای حومه شهر می‌باشد. در اکثر بام‌ها به علت استفاده از آسفالت تیره، گرمای خورشید را جذب و در نتیجه دمای سطح افزایش می‌یابد که نه‌تنها در درمای محیط خانه می‌تواند تاثیر گذار باشد، بلکه در دمای شهر نیز تاثیر می‌گذارد. در این حال است که روف گاردن‌ها با پوشش گیاهی خود، با تعریق و تبخیر محیط اطراف خود را خنک می‌کنند در نتیجه پدیده جزایر گرمایی را کاهش می‌دهند.

استفاده از آب باران با روف گاردن

روف گاردن‌ها علاوه‌بر اینکه می‌توانند از آب باران برای رشد گیاهان موجود استفاده کنند، قابلیت ذخیره اضافه آن را نیز دارند. به طوری که در تابستان 80 درصد آب باران و در زمستان 50 درصد آن را می‌توانند ذخیره کنند. شاید این‌گونه فکر کنید که این آب بعد از استفاده به فاضلاب می‌رود و غیرقابل استفاده می‌شود؛ درحالی که اینطور نیست و روف گاردن با تعریق و تبخیر می‌تواند این آب را مجددا به اتمسفر برگرداند.

روف گاردن و تاثیرات آن بر آلودگی هوای شهری

تاثیر روف گاردن بر چهره شهر

در کنار دیگر ویژگی‌ها و مزایای روف گاردن که در مطالب بالا به آن‌ها اشاره شد، از لحاظ زیبایی شهر نیز روف گاردن‌ بی‌تاثیر نیست. در نواحی که آلودگی هوا و گرد و غبار زیاد است، روف گاردن می‌تواند برای بهبود نمای آن نواحی موثر باشد. همچنین استفاده از روف گاردن می‌تواند عیوب و نازیبایی‌های ساختمان را نیز بپوشاند.

طراحی روف گاردن مدرن

امروزه رووف گاردن‌های مدرن مورد توجه بسیاری از کارفرماها می‌باشد. در طراحی روف گاردن‌های مدرن، طراحان و معماران، ایده‌های متنوع و خاصی را با استفاده از سبک‌های معماری نوین و محصولات مدرن در ساخت روف گاردن‌ها به‌کار می‌گیرند. طراحان روف گاردن‌های مدرن با ایجاد هارمونی‌های خاص و رنگ‌بندی‌های متناسب، علاوه‌بر تاثیر گذاشتن بر نمای شهر، در ظاهر ساختمان نیز تاثیر می‌گذارند. در روف گاردن‌های مدرن استفاده از نورپردازی‌های خاص و ایده‌های خلاق، در ساخت فضایی لاکچری و مدرن می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.
روف گاردن، پارکی لاکچری در پشت بام شما
در مطالب بالا به ویژگی‌های روف گاردن و تاثیر آن بر آلودگی هوا، اثرات جزایر گرمایی، چهره شهر اشاره شد و دانستید که روف گاردن‌ها حتی قابلیت ذخیره آب باران را نیز دارند. علاوه‌بر این موارد، روف گاردن با طراحی لوکس، به‌عنوان پارکی دنج و آرام برای شما محسوب می‌شود که بر اساس سلیقه خود شما ساخته شده و می‌تواند در سلامت روحی و جسمی شما نیز نقش مهمی ایفا کند.شما همراهان عزیز می توانید از دیوار سبز  نیز  جهت طراحی روف گاردن مدرن  برای زیبای و تصفیه هوا در محل کار یا منزل خود  اسفاده کنید کافیست فقط از صفحه تماس باما  ویا با شماره ۰۲۱۷۲۴۵۴ تماس حاصل فرمایدو در این باره با  کارشناسان کارن روف مشورت کنید .

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

دیگر نوشته ها

نظراتتان را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

©طراحی و بهینه سازی سایت توسط اینتن