خاک سبک برای پشت بام

خاک سبک برای پشت بام

امروزه برای داشتن یک ساختمان زیبا، سازه های مختلفی در داخل آن ایجاد می گردد که فواید بسیاری را به دنبال خواهند داشت. دیوار سبز و روف گاردن نمونه های بارزی از این موارد هستند که باید به صورت دقیق اجرا شوند.

برای ساخت روف گاردن باید خاک سبک برای پشت بام تدارک دیده شود. از آن جایی که کیفیت خاک بر روی سرعت رشد گیاهان تاثیر می گذارد، باید بهترین نوع آن را تهیه کرده و مصرف نمود. در این مقاله قصد داریم تا ویژگی های خاص سبک مورد نیاز برای پشت بام و روف گاردن را بررسی کنیم.

خصوصیات خاک مناسب برای روف گاردن

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که در روف گاردن می توان از خاک های معمولی نیز استفاده کرد. شرایط موجود در روف گاردن بسیار خاص است و باید بهترین نوع خاک را برای این مورد انتخاب نمود. مهمترین خصوصیت خاک روف گاردن سبک بودن آن می باشد. همانطور که می دانید سقف ساختمان وزن خاصی را تحمل خواهد کرد و باید از بهترین خاک های سبک بهره برد.

همچنین قبل از ایجاد روف گاردن، عملیات زیرسازی نیز انجام می گیرد که وزن پایین خاک باعث سالم ماندن آن خواهد شد. نکته دیگری که باید به آن دقت نمود میزان تخلخل خاک می باشد. نمونه خاکی که برای روف گاردن استفاده می شود باید حجم زیادی از آب را در داخل خود جذب کند و آن را نگهداری نماید.

از آنجایی که عمل آبیاری در مدت زمان های مشخصی انجام می گیرد،‌ تخلخل بالا سبب می شود تا گیاه دچار تنش آبی نگردد. همچنین پشت بام در معرض مستقیم نور خورشید است و به همین علت بخش زیادی از رطوبت خاک تبخیر می گردد.

بر همین اساس باید ظرفیت ذخیره آب در این خاک در بیشترین حد خود باشد. نکته دیگری که باید به آن دقت کنید غنی بودن خاک از مواد غذایی می باشد. همانطور که می دانید خاکی که در روف گاردن قرار می گیرد دارای محدودیت های خاصی است.

از همین رو باید خاکی را انتخاب کرد که بیشترین عناصر غذایی را در داخل خود جای داده است. در صورتی که خاک از این لحاظ دچار کمبود باشد می توان با کمک گرفتن از کودهای غذایی این مسئله را حل نمود. به غیر از موارد گفته شده خاک روف گاردن باید دارای یک زهکشی استاندارد باشد.

چنانچه آب اضافی در داخل خاک باقی بماند،‌ به مرور زمان باعث فساد ریشه شده و رشد آن را با مشکل مواجد خواهد کرد. چنانچه بتوانید یک خاک خوب و مناسب را در پشت بام به کار ببرید،‌ روف گاردن در بالاترین کیفیت ممکن خود باقی خواهد ماند.

خاک سبک برای پشت بام

مزیت های خاک سبک چیست؟

خاک سبک به کار رفته در روف گاردن مزیت های بسیاری دارد که باعث محبوبیت بالای آن شده است. استریل بودن یکی از بهترین مزایای این خاک می باشد. در واقع عوامل بیماری زا مانند قارچ ها،‌ باکتری ها و ویروس ها در این خاک وجود ندارند و می توانید با خیال راحت گیاهان مختلف را در آن کشت نمایید.

به دلیل استریل بودن احتمال ایجاد بیماری های گیاهی نیز به کمترین حد خود می رسد و گیاهانی سالم و شاداب را در اختیار خواهید داشت. همچنین این خاک فاقد هر گونه آفت دیگری است و می توانید با خیال راحت از آن برای کشت کمک بگیرید. خاک سبک دارای چندین بخش مختلف است که هر کدام از آن ها فواید زیادی به خاک می بخشند.

خاک برگ و کود حیوانی به طور متوسط در ساختار خاک سبک گنجانده شده اند و کیفیت آن را چند برابر بالاتر می برند. همچنین مواردی مانند کمپوست و ماسه نیز باید با درصد مناسبی در این خاک قرار داده شوند تا سرعت رشد گیاه تا چندین برابر افزایش پیدا کند.

وجود خاک برگ باعث تامین هر چه بیشتر مواد غذایی خاک می شود و گیاهان از این لحاظ تامین خواهند شد. همچنین وجود ماسه باعث می شود تا خاک دانه بندی شده و بر روی هم سفت نگردد.

معمولا در خاک سبک درجه یک همه این موارد در کنار هم جمع شده و یک ترکیب فوق العاده برای روف گاردن ایجاد می گردد. برای اینکه گیاهان روف گاردن به نهایت رشد خود دست پیدا کنند باید نگهداری و سرویس کردن روف گاردن به طور مرتب انجام گیرد.

سخن پایانی

اگر می خواهید که یک روف گاردن عالی و باکیفیت داشته باشید، در قدم اول به سراغ خاک سبک مرغوب بروید. با تهیه این خاک همه گیاهان به راحتی رشد خواهند کرد و زیبایی خاصی به روف گاردن خواهند بخشید. با توجه به بالا بودن کیفیت خاک سبک، امروزه بخش زیادی از خرید خاک به آن تعلق یگیرد. اگر قصد طراحی اجرای بام سبز دارید می توانید از صفحه تماس باما با کارشناسان کارن روف در ارتباط باشید

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

دیگر نوشته ها

نظراتتان را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

©طراحی و بهینه سازی سایت توسط اینتن