با قوانین استفاده از روف گاردن آشنا شوید

با قوانین استفاده از روف گاردن آشنا شوید

تا چه اندازه با قوانین استفاده از روف گاردن آشنا هستید؟ آیا اجرای روف گاردن نیاز به مجوز دارد؟ روف گاردن یا همان بام سبز به فضایی گفته می شود که طی چند سال اخیر جای خود را در میان خانواده های ایرانی به ویژه افراد ساکن در آپارتمان های مختلف باز کرده است.

این نوع فضای به سازه های عمودی گفته می شود که انواع گیاهان و دیگر فضای سبز زیبا و جذاب به آن وصل شده اند و می توان گفت تقریبا برای هر خانه و آپارتمانی چه داخل و چه بیرون از خانه مناسب است و می تواند خود را با انواع موقعیت های مختلف سازگار سازد.

بی شک گنجاندن فضای سبز در نواحی مختلف محیط شهری نه تنها بسیار زیبا و چشم نواز است بلکه مزیت های دیگری نیز به دنبال دارد. اجرای چنین فضای هوشمندی به دلیل استفاده از فناوری و هوش مصنوعی شباهت بسیار زیادی به فضای سبز طبیعی دارد.  که به راحتی و به صورت اتوماتیک کنترل می شود و می توان به دلخواه خود جلوه های زیبای آن را افزایش داد.

با قوانین استفاده از روف گاردن آشنا شوید

مزیت های استفاده از روف گاردن از دیدگاه شهرداری

صرفه نظر از تمامی مزیت هایی که روف گاردن یا دیوار سبز می تواند برای نمای شهری و ساختمان های مختلف به همراه داشته باشد ساخت، اجرا و استفاده از آن بایستی با یک سری قوانین و استانداردهای تعریف شده از سوی شهرداری منطقه همراه باشد.

اگرچه قوانین استفاده از آن چندان قوانین سخت و دست و پاگیری نیست. جالب تر اینکه شهرداری استان های مختلف در ایران به ویژه شهرداری تهران به دلیل کمبود فضای طبیعی زنده، از نحوه اجرا و استفاده از این فضای کاربردی حمایت می کند.

همانطور که می دانید شهرداری ها نقش بسیار مهمی را در سازه های ساختمانی و شهری( هر سازه ای که ارتباط مستقیمی با زندگی شهری داشته باشد) ایفا می کند و قطعا داستان روف گاردن هم از چنین قاعده و قانونی مستثنی نیست. نکته جالب اینکه داستان مربوط به این فضای شهری را از سایر سازه های متمایز کرده این است که شهرداری در سراسر نقاط کشور همیشه طرفدار ایجاد فضا و دیوار سبز برای جلوه دادن به نمای شهری است.

امروزه با افزایش ساخت سازه‌های بلند و آپارتمان‌ها در اکثر شهرها فضاهای سبز به تدریج کاهش پیدا کرده و شهرها دچار آلودگی‌های مختلفی که اصلی‌ترین آن‌ها آلودگی هواست، شده‌اند. در سال‌های اخیر با توجه به بالا رفتن ارزش زمین در شهرها و اهمیت توسعه فضای سبز شهری، طراحی و ساخت بام سبز یا روف گاردن بین مردم بسیار محبوب شده و طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

در نهایت آن دسته از آپارتمان هایی که حجم زیادی از فضای شهری را بابت ساخت و ساز به خود اختصاص داده اند و از کمبود فضای سبز طبیعی بی نصیب هستند می توانند با نصب و اجرای روف گاردن در نواحی داخلی و خارجی ساختمان اعم از پشت بام، میزان سطح بهره مندی از چنین فضایی را به طرز قابل ملاحظه ای افزایش دهند.

ایجاد فضای سبز و روف گاردن بر روی پشت‌بام آلودگی محیطی اعم از آلودگی هوا، آلودگی صوتی را کاهش می‌دهد. همچنین فضای سبز روی پشت‌بام از هدر رفتن انرژی ساختمان جلوگیری کرده و هزینه کمتری بابت گرم شدن ساختمان در زمستان و خنک شدن آن در تابستان پرداخت می‌کنید.

شهرداری معمولا افراد را به ایجاد بام سبز تشویق کرده و به اجرای روف گاردن در ساختمان ها علاقمند می کند.از طرفی هم قوانین شهرداری ساخت روف گاردن را مجاز و مشوق اشخاص در ساخت و ساز آن است. مجوز اجرای بام سبز بر عهده کارفرما بوده و می‌بایست مجوزهای لازم از شهرداری ناحیه‌ای که ساختمان در آن قرار دارد، اخذ گردد.

  • از جمله طرح‌های تشویقی شهرداری برای اجرای بام سبز اخذ عوارض کمتر، مشوق های مالیاتی و افزایش تراکم ساخت می‌باشد.
  • به جهت افزایش انگیزه برای ساخت روف گاردن در اشخاص و کارفرمایان، شهرداری تعیین نمود متقاضیان طراحی و اجرای روف گاردن می‌توانند به ازای هر واحد، 5متر از فضای باز ساختمان، به شرط اجرای 3 برابر فضای سبز بر پشت‌بام ساختمان، کم نماید.

با قوانین استفاده از روف گاردن آشنا شوید

مفاد مندرج در قوانین استفاده از روف گاردن

با توجه به مطالب فوق ساخت و استفاده از انواع روف گاردن همواره مورد حمایت شهرداری ها جهت زیباسازی نمای شهری است. از این رو اصولا از این فضا با توجه به شرایط و موقعیت منطقه شهری استفاده می شود.

جدای از این ها اجرای هر سازه ساختمانی در هر منطقه ای پیرو یک سری قوانین و اصول خاصی است که از سوی شهرداری تعیین می شود و استفاده از این فضای سبز نیز از چنین قوانین وضع شده ای بی نصیب نیست.

در ادامه بیشتر در رابطه با مفاد مندرج در قوانین استفاده از دیوار سبز صحبت خواهیم کرد.

قوانین و ضوابط شهرداری برای اجرای روف گاردن

  • به ازای هرمترمربع فضای سبز گسترده‌ی بام سبز یا روف گاردن ، یک مترمربع به وسعت مجاز اضافه خواهد شد.
  • به ازای هرمترمربع فضای سبز نیمه متراکم، دو متر مربع به وسعت مجاز اضافه خواهد شد.
  • به ازای هرمتر مربع فضای سبز متراکم، سه متر مربع به وسعت مجاز اضافه می‌گردد.

قانون اول

در صورت نبود یا کمبود فضای سبز طبیعی یا در شرایطی که نیاز باشد حداقل ممکن فضای سبز تامین شود شهرداری منطقه این اختیارات را دارد که امتیازات لازم را به صاحبان ساختمان ها جهت تامین فضای سبز هوشمند ارائه دهد.

قانون دوم

شهرداری این اختیار را دارد که به میزان 30 درصد مساحت اضافه به عنوان مساحت مفید ساختمان برای استفاده و اجرای روف گاردن یا دیوار سبز با در نظر گرفتن عوارض قانونی و سایر استانداردهای ساختمانی در اختیار مالکان قرار دهد.

قانون سوم

شهرداری کلانشهرهای کشور از جمله تهران برای همگانی کردن اجرای روف گاردن قانون خاصی را تبیین کرده است که مفاد مندرج در آن به این شرح است:

مالکین ساختمان می توانند نسبت به کسر فضای مفید ساختمان و اختصاص دادن آن به اجرای روف گاردن به ازای حداکثر هر واحد پنج متر جریمه را از شهرداری دریافت کنند.

قانون چهارم

قانون دیگری از سوی شهرداری در رابطه با استفاده از روف گاردن در پشت بام وضع شده است و آنهم به کاهش میزان هزینه های ناشی از تراکم ساختمان مربوط می شود. بر اساس چنین قانون وضع شده ای به ازای هر متر مربع فضای پشت بام که به اجرای روف گاردن اختصاص داده می شود مبلغی از هزینه تراکم کل ساختمان کسر می گردد.چنانچه قصد دارید در پشت بام آپارتمان خود محیطی مفرح و بانشاط داشتباشید بهترین گزینه روف گاردن است.گروه مهندسی کارن روف با بیش از یک ده تجربه در طراحی وساخت روف گاردن می تواند به شما مالکین محترم کمک کنند.شما کافیست با شماره:۰۲۱۷۲۴۵۴ با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول قوانین استفاده از روف گاردن آشنا شوید

زیت هایی که روف گاردن یا دیوار سبز می تواند برای نمای شهری و ساختمان های مختلف به همراه داشته باشد ساخت، اجرا و استفاده از آن بایستی با یک سری قوانین و استانداردهای تعریف شده از سوی شهرداری منطقه همراه باشد.
به ازای هرمترمربع فضای سبز گسترده‌ی بام سبز یا روف گاردن ، یک مترمربع به وسعت مجاز اضافه خواهد شد. به ازای هرمترمربع فضای سبز نیمه متراکم، دو متر مربع به وسعت مجاز اضافه خواهد شد. به ازای هرمتر مربع فضای سبز متراکم، سه متر مربع به وسعت مجاز اضافه می‌گردد.
بر اساس چنین قانون وضع شده ای به ازای هر متر مربع فضای پشت بام که به اجرای روف گاردن اختصاص داده می شود مبلغی از هزینه تراکم کل ساختمان کسر می گردد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

دیگر نوشته ها

نظراتتان را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

©طراحی و بهینه سازی سایت توسط اینتن