گیاهان مناسب برای دیوار سبز

گیاهان مناسب برای دیوار سبز

یکی از جذابیت‌هایی که به خانه‌های آپارتمانی و روف گاردن اضافه شده، دیوار سبز است. در این دیوار از گیاهانی که خودرو هستند استفاده می‌شود که بصورت عمودی رشد می‌کنند. این گیاهان باید به گونه‌ای باشند که یا در پانل‌های خاصی و یا بین میله‌های فلزی به حیات ادامه دهند. انتخاب یک گیاه مناسب برای این دیوار و رسیدگی و آبیاری آنها بسیار اهمیت دارد زیرا ممکن است خیلی سریع گیاهان پژمرده شوند. استفاده از این دیوار در بام سبز و درون و بیرون منزل به شما سبزی و زندگی را هدیه می‌بخشند و علاوه بر زیبایی بصری، موجب تعدیل دما و محافظت از ساختمان شما نیز می‌شود. وجود گیاهان در یک مکان موجب آرامش زیاد افراد شده و همینطور نقش مهمی در طراوت یک خانه بر عهده دارند. در این مقاله با نکات انتخاب گیاهان و انواع گیاهان آشنا می‌شوید.

مهمترین نکات انتخاب گیاه

باید بدانید که برای انتخاب گیاهان برای دیوار سبز باید به نکات زیادی دقت کنید. از مهمترین آنها استفاده از گیاهان یکسان و از یک خانواده است تا هماهنگی لازم از لحاظ زیبایی و رشد را داشته باشند. باید گیاهان از تعادل رنگی برخوردار باشند و یکپارچگی را ایجاد کنند؛ بافت گیاهی آنها و شک و شاخ و برگ آنها نیز باید به هم نزدیک باشد و مهمتر از همه چیز باید شرایط مراقبت از این گیاهان به صورت یکسان باشد به گونه‌ای که نور، رطوبت، آبیاری و کود دهی آنها به یک اندازه باشد. برای انتخاب گیاهان، باید اشخاص علم کافی و اشراف کامل به گونه‌های گیاهی داشته باشند زیرا شرایط رشد هر گیاه متفاوت است و ممکن است برای محیط مورد نظر مناسب نباشد.
بهتر است ابتدا مکان دیوار سبز را مشخص کنید و بدانید که قرار است در یک فضای بسته، روف گاردن یا مکانی باز از آن استفاده کنید.

نور کافی برای هر گیاه

باید به این نکته دقت داشته باشید که هر گیاه شرایط رشد مخصوص خود را دارد. بعضی از گیاهان نیازمند نور مستقیم آفتاب هستند و بعضی از آنها در یک محیط کم نور و به دور از نور مستقیم رشد می‌کنند.

خاک مناسب

برخی از گیاهان نیازمند خاک کمی هستند و مقدار خاک بسیار در رشد گیاه ضروری است. برای بعضی از گیاهان باید به تناسب بین خاک و سنگریزه‌های درون یک گلدان بسیار دقت کنید تا مبادا به گیاه آسیب برسانید.

میزان آبیاری گیاه

گیاهانی که گونه‌های متفاوتی دارند از آبیاری متفاوتی برخوردارند. بعضی از گیاهان نیازمند آبیاری روزانه هستند و برخی دیگر هفتگی. خوب است بدانید که میزان تغذیه یک گیاه چه مقدار است و با انتخاب گیاهانی که آبیاری آنها در یک زمان است می‌توانید برای دیوار سبز خود، سیستم آبیاری خودکار در نظر بگیرید.

آب و هوای مناسب برای نگهداری

متوجه شدید که ابتدا انتخاب مکان مناسب چه تاثیری زیادی در رشد گیاه شما دارد. اگر دیوار سبز شما در یک محیط خارجی و فضای باز باشد باید میزان دما و بارندگی و وزش باد را بررسی کنید. برخی از گیاهان برای رشد به دمای پایین تر و خنک نیازمندن و برعکس آنها برخی از گیاهان باید دمای محیط آنها بالا باشد. اگر در محیطی قرار گرفته اند که نوسان بالای دما را به همراه دارد خوب است گیاهان مناسب این محیط انتخاب شود. همینطور در نظر داشته باشید که برخی از گیاهان حساس به وزش باد هستند و تحمل کافی را ندارند پس خوب است از آنها در محیط‌های داخلی استفاده شود.

گیاهان مناسب برای دیوار سبز

شرایط نگهداری و هرس گیاهان

شرایط نگهداری از هر گیاه باید به گونه‌ای باشد که اختلالی در رشد باقی گیاهان به وجود نیاورد. باید در انتخاب گیاه به شرایط نگهداری یکسان گیاهان دقت کنید و باید علم کافی برای نگهداری از آنها داشته باشید. اگر گیاهی در فصلی نامناسب هرس شود ممکن است در رشد گیاه تاثیر زیادی داشته باشد و موجب آسیب پذیری آن شود. استفاده از افراد متخصص در نگهداری از گیاهان موجب می‌شود که در روند رشد گیاه خدشه‌ای وارد نشود.

گیاهان مناسب دیوار سبز

هوستا

این گیاه گونه‌های زیادی دارد و بسیار سخت و مقاوم است. در سال فقط یکبار به کود نیاز دارد و دمای هوا را تا منفی 15 درجه تحمل می‌کند. خوب است که در مرکز دیوار از آن استفاده کنید زیرا رشد آن متعادل است و گیاهان کوچکی هستند. نباید در معرض نور مستقیم قرار گیرند و برای جلوگیری از رنگ پریدگی آن در سایه قرار گیرد. خاک مورد استفاده برای این گیاه باید شنی و ماسه‌ای مرطوب باشد.

کروتون

گیاه کروتون به صورت درختچه‌ای می‌باشد و برای استفاده از آن در دیوار خوب است که نزدیک به هم کاشته نشوند زیرا به مرور زمان فضا با برگ‌های آن پر می‌شود. نور برای این گیاه باید کافی باشد و خاک مورد استفاده باید همیشه خیس و رطوبت بالایی داشته باشد. به گرمای زیادی نیازمند است و در زمستان حداقل دما باید 16 درجه باشد. بخاطر رنگی بودن برگ‌های آن از جذابیت زیادی برخوردار است و بسیار پرطرفدار است. آبیاری زیاد موجب پوسیدگی . ریزش برگ‌های آن می‌شود.

پتوس

از گیاهان پهن برگ خال خالی است که به صورت دسته‌ای و رونده رشد می‌کند. به نور و رطوبت کم نیاز دارد. باید از این گیاه در لبه‌های بیرونی دیوار کاشته شود زیرا تمایل به رشد آبشاری دارد. دمای مورد نیاز برای رشد این گیاه 16 تا 24 درجه است.

استفانوتیس

گل یاسمن یا استفانوتیس از گیاهان بسیار محبوب تزیینی است و عطر بسیار خوبی دارد. رشد بالایی دارد به همین سبب باید زود به زود هرس شود. به نور متوسط نیاز دارد. خاک مورد نیاز این گیاه باید خیس و مرطوب باشد.دمای نگهداری از آن نباید به 7درجه برسد زیرا رشد گیاه متوقف می‌شود.

اسکینانتوس

این گیاه در تمام طول سال گل می‌دهد و برگ‌های سبز درخشانی دارد و جوانه‌های قرمز آن موجب زیبایی زیاد این گیاه شده است. برای تمامی آب و هوا مناسب است و به خاطر رشد آن خوب است در پایین دیوار قرار بگیرد.

سرخس اسپارگاس

از گیاهانی است که گونه‌های بسیار زیادی دارد و به شکل شویدی است. ساقه‌های آویزانی دارد و گل‌های کوچک سفیدی بر روی آن می‌روید. برای حفظ گیاه باید محیط از نور کافی برخوردار باشد و آبیاری آن زیاد نباشد.جهت مشاوره وخرید  می توانید از صفحه تماس باما  سفارش خود را ثبت کنید.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

دیگر نوشته ها

نظراتتان را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

©طراحی و بهینه سازی سایت توسط اینتن