گیاهان مناسب برای بام سبز یا روف گاردن

دیوار سبز درمحوطه سازی روف گاردن

همان‌طور که در مطالب قبل گفته شد روف گاردن شبیه سازی باغ است که روی مرتفع‌ترین قسمت ساختمان شما اجرا می‌شود و به تنظیم دما و زیباترین شدن محیط پشت‌بام شما کمک می‌کند. از مهم‌ترین قدم در اجرای روف گاردن انتخاب گیاهان مناسب است. با ما تا آخر این مطلب همراه باشید تا بتوانید گیاهان مناسبی برای روف گاردن خود انتخاب کنید.

ویژگی‌های گیاهان متناسب با روف گاردن

برای انتخاب گیاهان برای باغ بام خودتان یا محیط روف گاردن خودتان لازم است که گیاهان ویژگی های زیررا دارا باشند:
https://aparat.com/v/mX9Id

1.گیاهان دارای ریشه های راست یا راست ریشه را انتخاب کنید.

درختچه‌ها و گیاهان راست ریشه از بهترین گیاهان برای استفاده در باغ بام یا روف گاردن هستند چراکه این گیاهان میزان جذب بالایی دارند و می‌توانند مدت‌زمان زیادی رطوبت و نم را در ریشه‌های خود حفظ کنند.

2. گیاهان دارای مقاومت بالا را انتخاب کنید.

ازآنجاکه روف گاردن یا باغ بام بر روی قسمت های مرتفع ساختمان‌ها ایجاد می‌شود میزان نور آفتاب و وزش باد شدت بیشتری خواهند داشت پس لازم است که گیاهانی را مورداستفاده قرار دهید که دارای مقاومت بالا هستند و در برابر نور و گرمای شدید آفتاب یا خورشید و همچنین وزش شدید باد مقاوم باشند.

Design and implementation of roof garden or green roof

3.گیاهانی با برگ خزدار را انتخاب کنید.

گیاهانی که دارای برگ‌های خزدار هستند ازبهترین گزینه‌ها برای استفاده در روف گاردن می‌باشد؛ چراکه این گیاهان میزان تبخیر پایینی از برگ‌های خود دارند که این ویژگی آن‌ها را برای شرایط گرم و خشک مناسب کرده است.

4. گیاهانی با ساقه و برگ‌های گوشتی انتخاب کنید.

گیاهان گوشتی همچون ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها بسیار برای استفاده درباغ بام یا روف گاردن مناسب هستند و مورد پسند بسیاری از افراد است. چراکه این نوع گیاهان می‌توانند مقدار زیادی آب را در خود ذخیره کنند و در محیط‌های گرم و خشک خیلی راحت می‌توانند به زندگی و رشد خود ادامه دهند.

عوامل محیطی زیر را هنگام انتخاب گیاهان برای استفاده در باغ بام یا روف گاردن در نظر داشته باشید.

هنگامی‌که قصد انتخاب گیاه برای روف گاردن خود دارید باید به چند عامل توجه کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1.میزان نور

باید توجه داشته باشید که گیاهانی را انتخاب کنید که با میزان نور روف گاردن شما تناسب داشته باشند.

2.مقدار آب

باید توجه داشته باشید که گیاهانی را انتخاب کنید که با میزان آب روف گاردن شما تناسب داشته باشد، برای مثال اگر میزان تبخیر در منطقه شما زیاد باشد لازم است گیاهی که توانایی نگهداری آب در طولانی‌مدت را دارد انتخاب کنید.

3. وضعیت اقلیمی و آب‌وهوایی

باید به این نکته توجه داشته باشید که گیاهی را انتخاب کنید که با شرایط آب هوایی منطقه شما متناسب باشد.

4.میزان خاک

لازم است که قبل از انتخاب گیاهان مناسب برای بام سبز، میزان خاک استفاده شده در کف، ضخامت خاک و حجم خاک را در نظر داشته باشید.

5.میزان باد

حتماً باید به میزان وزش باد در منطقه خود توجه کنید، اگر میزان وزش باد در منطقه شما زیاد است بهتر است گیاهان مقاوم در برابر باد را انتخاب کنید.

Suitable plants for roof garden roofing

چهار دسته از انواع گیاهان مناسب برای روف گاردن

گیاهان مختلفی هستند که شما می‌توانید در روف گاردن خود از آن استفاده کنید این انواع به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

*گیاهان پیش‌رونده یا رونده:

این نوع گیاهان خاصیت چسبندگی به دیوار را دارند و به همین علت برای دیوار سبز در  فضای روف گاردن از این نوع گیاهان استفاده می‌کنند.

*گیاهان و سبزه‌های پوششی:

از این گیاهان برای پوشاندن سطح خاک استفاده می‌کنند تا باعث سبزتر دیده‌شدن خاک شوند از جمله این گیاهان می‌توان به چمن‌ها، لزوماکیاها و گل‌های یال اسبی اشاره کرد.

گیاهان دارای برگ‌های سوزنی و تیز:

با توجه به این‌که این نوع گیاهان توانایی مقاومت در برابر تغییرات اقلیمی را دارا هستند از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای استفاده در روف‌گاردن‌ها می‌باشند.

گیاهان معطریا خوشبو کننده:

از دیگر گیاهان که برای انواع روف‌گاردن‌ها متناسب هستند گیاهان خوش‌بو یا معطر هستند که باعث تلطیف و خوش‌عطر شدن فضای روف گاردن شما می‌شود.
گل‌وگیاه مناسب برای استفاده در روف گاردن
در ادامه به بررسی چندین مورد گل‌وگیاه مناسب برای استفاده در روف گاردن می‌پردازیم:

درختچه لاگراسترومیا یا توری:

این نوع گیاه مناسب اقلیم‌های گرم خشک می‌باشد و در نور شدید خورشید به‌خوبی رشد می‌کند. اما مناسب محیط‌های سرد و مرطوب نیست. هنگامی‌که این گیاه شروع به گل دادن می‌کند، گل‌های آن تا دو ماه باقی خواهند ماند.

گیاه پرطاووسی:

این گیاه زیبا هم دارای عطر خوبی است و هم در برابر شرایط سخت اقلیمی مقاوم است. در فصل بهار این گیاه زیبا گل می‌دهد، فقط لازم است توجه داشته باشید که این گیاه می‌تواند تا دو متر و یا کمی بیشتر رشد کند.

درختچه فیتونیا یا فوتونیا:

این گیاه خاصیت همیشه سبز بودن را دارا است و همچنین دارای مقاومت بالایی نیز می‌باشد و در برابر تابش شدید نور خورشید به‌خوبی رشد می‌کند. این گیاه زیبا معمولاً دارای شاخه‌های قرمزرنگ و برگ‌های سبز و گل‌های سفید می‌باشد که تفاوت رنگی موجود در آن به شدت به زیباتر شدن محیط باغ بام یا روف گاردن شما کمک می‌کند. این گیاه معمولاً تا یک متر و کمی بیشتر رشد پیدا می‌کند.

گیاه بوگین ویلیا یا کاغذی:

گیاه کاغذی برای استفاده در روف گاردن بسیار مناسب هستند. چراکه این گیاهان در تمام فصول سال گل می‌دهند و به زیباتر شدن محوطه روف گاردن شما کمک می‌کند. خاک‌های اسیدی و هوای گرم و خشک برای رشد این گیاهان بسیار مهم است. این نوع گل‌ها از سری گل‌های رونده هستند پس اگر بستری برای بالارفتن این گیاهان فراهم کنید، بیشتر از پیش رشد می‌کنند.

کاکتوس و ساکولنت‌ها:

همان‌طور که گفتیم کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها از دسته گیاهان گوشتی هستند که در انواع مختلفی یافت می‌شوند. این نوع گیاهان به دلیل مقاومت در برابر گرما و سرمای شدید بسیار مناسب روف گاردن‌ها هستند.

گل مینای دائمی:

گل مینای دائم یا أستر آلپینوس از سری گل‌های مقاومی است که در شرایط اقلیمی سخت بازهم توانایی رشد را دارند. گل‌های این گیاه معمولاً به رنگ‌های زرد و بنفش در فصول بهار و تابستان شکوفا می‌شوند.

سرخس‌ها:

از دیگر گیاهان مناسب برای روف گاردن‌ها می‌توان به سرخس‌ها اشاره کرد که در انواع مختلفی از جمله پاخرگوشی، لانه‌ای و شاخ گوزنی وجود دارند. این گیاهان در محیط‌های گرم و مرطوب خیلی سریع رشد می‌کنند و افزایش میابند.

پیتوس یا پتوس:

پیتوس از سری گیاهانی است که در هر شرایطی رشد می‌کند و خود را با شرایط مختلف مانند نبود نور یا نور شدید وفق می‌دهد. به همین علت برای استفاده در هر نوع روف گاردنی مناسب است.

گیاهان علفی چندساله

استفاده از این نوع گیاهان در کاهش هزینه‌های روف گاردن شما بسیار مؤثر است. از جمله این گیاهان می‌توان به گل گچ‌دوست، میخک، آویشن و گل استکانی اشاره کرد.
جمع‌بندی
در این مطلب که توسط متخصصان کارن روف جمع‌آوری‌شده است به بررسی انواع مختلف گیاهان مناسب روف گاردن پرداختیم. همان‌طور که گفته شد برای انتخاب گیاهان مناسب روف گاردن لازم است که شرایط روف گاردن خود را در نظر بگیرید و متناسب با شرایط روف گاردن خودتان گیاه مناسب را انتخاب کنید. برای راهنمایی‌های بیشتر می‌توانید با شماره تماس 72454-021 تماس حاصل فرمایید و از متخصصان کارن روف کمک بگیرید.

 

 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

دیگر نوشته ها

نظراتتان را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

©طراحی و بهینه سازی سایت توسط اینتن