نحوه زهکشی روف گاردن

روف گاردن

با توجه به اهداف ساخت و ساز یک ساختمان، موارد مختلفی برای زهکشی ساختمان وجود دارد. اما باید بگوییم مهمترین نقش لایه ی زهکشی تامین جریان آب از پشت بام در موقع بارندگی و بعد آن می باشد. طراحی آن بااید به گونه ای باشد که مقداری از آب برای رشد گیاهان باقی بماند و مابقی آن از سقف عبور کرده و خارج شود. این سیستم به گونه ای طراحی می شود که آب از سقف بدون اشباع شدن گیاهان مورد استفاده قراد گیرد. زهکشی روف گاردن باعث رشد بهتر گیاهان می شود و خاک را برای شرایط بی هوازی دور کرده و از تجمع آب اضافی در پشت بام جلوگیری می نماید‌.

عایق صدا در روف گاردن

از آنجایی که جنس مصالح سقف روف گاردن با کف ان در یکسان است. لذا انتقال صدا از روف گاردن به طبقه ی زیرین همانند سایر طبقه ها می باشد. اگر از مصالح ساختمانی خوب و مناسب برای زهکشی استفاده شودو تمامی تمهیدات لازمه در آن رعایت شده باشد. صدایی از کف روف گاردن نخواهید داشت. در این مورد با توجه به این که رفت و آمد در روف گاردن زیاد است ، انتقال صدا به سقف پایینی وجود دارد که مطمئنا حجم رفت و آمد در روف گاردن به اندازه ی طبقه ها ی دیگر نمی باشد پس سرو صدای آن چنان زیادی نخواهد داشت. اما اگر حساسیت بسیار زیادی بر روی این قضیه دارید می توانید با استفاده از عایق پشم سنگ در دیتیل نهایی بام، از خروج هرگونه صدایی مسون بمانید.

نحوه زهکشی روف گاردن

دفع آب های خروجی در بستر کاشت

اغلب در روف گاردن ها خروج آب های اضافی بر اساس شیب بندی ساختمان ها و از طریق آب راه های سطحی صورت می گیرد. بهتر است زمان شییپ بندی و کروم بندی، حدود ۱ تا ۲ درصد شیب در نظر گرفته شود. لازم به ذکر اشت هرچفدر شیب از ۱ بیشتر باشد، بهتر می تواند به خروج آب کمک کند. همچنین در زمان کروم بندی ها بهتر است که کل بام را بر اساس مساحت مربع به ۲ یا ۴ قسمت تقسیم کنیم شیب بندی بر اساس این صورت بگیرد.

لایه ی ژئودرین در زهکشی

استفاده از لایه ی ژئودرین یا وزهکش در لایه بندی روف گاردن کمک بسیار موثری در زهکشی و خروج آب های اضافی از سقف می کند. لایه های زهکشی ۳ سانتی با فاصله ای که در آن جا اینجاد خواهند کرد ضمن ذخیره ی مقداری از آب موجود بقیه آن را به راحتی از میان خود عبور می دهند و تجمع آب صورت نمی گیرد. این قضیه ضمن اینکه سلامت و شادابی خاک و ریشه ی گیاهان را حفظ می کند، آب های اضافی را که به عنوان زه به حساب می آیند را به لوله های خروجی فاضلاب هدایت می کنند.

فیلترینگ بام سبز

فیلترینگ روف گاردن به عملیاتی گفته می شود که طی آن قرار دادن لایه ی الیاف ، از ورود املاح خاک به لایه های زیرین خاک جلوگیری نموده و طی این مواد مورد نیاز گیاهان سطح تامین می گردد. از جمله فواید فیلترینگ بام سبز به عدم انتقال املاح به لایه های زیرین جلوگیری و بافت خاک را حفظ می کند. همچنین فیلترینگ باعث مسدود شدن مسیر های زه کشی در دیوار سبز می شود. و به این طریق به نوعی هم سو با فرایند زهکشی می باشد. پس برای این که زهکشی مناسب و بهتری داشته باشید از فیلترینگ بام سبز برای روف گاردن خود استفاده نمایید.

ایزولاسیون روف گاردن

ایزولاسیون یکی از مهم ترین قسمت های اجرای روعپف گاردن می باشد. ایزولاسیون به معنای پوشاندن سطح بام برای اجرای روف گاردن است. این کار توسط چند لایه و به کمک چند عایق مختلف انجام می شود تا از نفوذ آب به لایه ها و سطح های پایانی جلوگیری می نماید. اهمیت ایزولاسبون به این است که اجازه ی عبور آب و رطوبت را به لایه های زیرین نداده و از این طریق ساختمان هارا از آسیب دیدگی و نم زدگی محافظت می نماید. در واقع مراحل مختلف زهکشی به منظور ایجاد یک روف گاردن حرفه ای توسط متخصصان این حوزه صورت می گیرد.

نحوه زهکشی روف گاردن

ورسی سل

ورسی سل یا همان 3d پنل های شیت ۵۰ در ۵۰ می باشند. که با آن ها که به هم متصل شده اند می توانیم تمام سطح روف کاردن را پوشش داد. ظاهر ورسی سل خیلی خیلی شبیه جعبه های پلاستیکی است که دو لایه با فاصله به روی هم قرار می گیرند. ورسی سل ها وارداتی بوده و هنوز نمونه ی مشابه ایرانی آن در بازار وجود ندارد. پروژه ای ورسی سل بسیار عالی و کاربردی می باشند زیرا هم طول عمر بالایی دارند هم تحمل بار آن ها بالا می باشد. مقاومت هر متر مربع ورسی سل ۱۵ تن می باشد که برای تقسیم وزن در سازه هایی که مقاومت کمتری دارند بسیار مفید است. در واقعا فشار سطح را از نقطه ی بام بر می دارد.

هدف روف گاردن

امروزه می توانیم بر روی هر بامی از شهر چه مدرسه، خانه، بیمارستان، اداره، ویلا‌، یا هر ساختمانی دیگری یک باغ و باغچه ی زیبا با گیاهان بزرگ و کوچک ایجاد کرد. امروزه این کار به راحتی صورت می گیرد. به این ترتیب می توانیم در فضای بلا استفاده ی بام که در معرض تابش آفتاب است با هزینه ی اندک برای بام ایجاد کرد. می دانیم اکثر زمبن ها و خیابان ها توسط ساختمان ها اشغال شده اند. احداث و ایجاد فضای سبز در شهر، به دلیل قیمت و هزینه ی بالای ان بسیار گران تمام می شود. با تبدیل بام ها به باغ های کوچک می توانیم طبیعت از دست رفته در شهر را بازگردانی نماییم.
نتیجه گیری
می توانیم از مقاله ی بالا این نتیجه را بگیریم که همیشه راه حل های بهتری نیز برای ایجاد فضای نیز وجود دارد روف گاردن یکی از این راه حل ها می باشد. البته باید این کار را با استفاده از تجهیزات و وسایل مناسب و همچنین اصولی و با استفاده ازمتخصصین این امر انجام داد. زهکشی مناسب یکی از کارهایی است که باید توسط تجهیزات لازم و افراد متخصص انجام گیرد تا بهترین بالاترین نتیجه را بگیرید.

شما عزیزان می توانید جهت طراحی و اجرای روف گاردن یا بام سبز  کارشناسان کارن روف  از صفحه تماس باما در ارتباط باشید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

دیگر نوشته ها

نظراتتان را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

©طراحی و بهینه سازی سایت توسط اینتن