طراحی محوطه باغ کوچک

Garden landscaping

اگر پای صحبت طراحان بنشینید، طراحی فضای سبز را یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های طراحی و معماری می‌دانند. حال فکر کنید به عنوان یک طراح، وظیفه طراحی محوطه باغ کوچک را برعهده گرفته‌اید. مطمئنا در وهله اول تفکرات زیادی را برای ساخت محوطه‌ای زیبا، دلنشین و کاربردی به ذهن می‌آورید. از طرفی به واسطه کوچک بودن باید در همان مرحله ایده‌پردازی به اجرایی شدن آن نیز توجه کنید، اینجاست که متوجه می‌شوید تفکرات به مراتب بیشتری نسبت به فضاهای بزرگ نیاز است تا زیباترین و کاربردی‌ترین مکان‌ها ساخته شود.
این روزها طراحی باغ اهمیت بالایی پیدا کرده است، درواقع افراد تمایل دارند اوقات تعطیلات را در دل طبیعت بگذرانند. از همین رو تقاضا برای طراحی محوطه باغ افزایش یافته است. اما به خاطر بسپارید؛ با توجه به مساحت باغ طراحی محوطه آن متفاوت است. از همین رو در این مقاله قصد داریم به برخی از مهم‌ترین نکات مرتبط با طراحی محوطه باغ کوچک بپردازیم. با ما همراه باشید.

Garden landscaping

 

نکاتی برای طراحی محوطه باغ کوچک

اگر باغ کوچکی را خریداری کرده و به فکر طراحی محوطه کوچک آن هستید، مطمئنا ایده‌هایی برای طراحی روف گاردن در بام ساختمان باغ  تراس، پاسیوهای کوچک و… در ذهنتان جولان می‌دهد. اما مسئله اینجاست؛ در طراحی محوطه باغ کوچک مسائلی وجود دارد که در ابتدا بی‌اهمیت جلوه می‌کند اما تاثیری شگفت‌انگیز بر نتیجه کار دارد. پس خالی از لطف نیست با این نکات آشنا شوید.

عناصر محوطه سازی

نور خورشید  عامل مهمی در محوطه سازی باغ است. ساختارها و اشکال به طور خاص توسط معماران برای مهار نور انتخاب شده اند. گرمای خشک  سایه را در باغها  جز نکات مهم در محوطه سازی بدل میکند ، که بدون آن تقریباً غیر قابل استفاده خواهد بود.

گرما همچنین باعث مهم بودن آب ، هم در محوطه سازی باغ و هم در نگهداری آن می شود. ممکن است آبیاری مورد نیاز باشد و می توان آن را از طریق یک کانال زیرزمینی تأمین کرد که آب را از سفره آب محلی حمل می کند.

*تعیین اندازه و مقیاس باغ

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در طراحی محوطه باغ کوچک باید به آن توجه شود، تعیین اندازه و مقیاس آن است. خوشبختانه باغ‌های کوچک به آسانی قابل نگهداری هستند و طراحان به راحتی میتوانند به تخیلات و ذهن‌شان اجازه گشت و گذار و ایده‌پردازی دهند. در این راستا میتوانید از وسایلی همچون کوسن‌های رنگی و نورپردازی دقیق استفاده کنید تا تاثیر فضا به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. درواقع با کمترین هزینه، به زیباترین شکل ممکن طراحی و تزئین را انجام دهید.

*از هاموک استفاده کنید

هاموک که از آن تحت عنوان ننو نیز یاد می‌شود، وسیله‌ای‌ست به جهت ریلکس کردن که در فضای باغ‌های کوچک مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از این وسیله حس و حالی ساحلی به باغ شما می بخشد و میتوانید ساعت های پر از آرامشی را در آن طی کنید. البته از نصب سایبان بر روی آن غافل نشوید.

*دیوارهای کوتاه بسازید

اگر محوطه نشیمن شما فضایی به اندازه یک یا دو صندلی دارد، باید به فکر میهمانان، خانواده و دوستان خود هم باشید. زیرا احتمالا با دچار کمبود جا خواهید شد. برای رفع این مشکل میتوانید به ساخت دیوارهای کوتاه روی بیاورید. این دیواره‌ها اغلب با دیوار اصلی فاصله دارند و شما میتوانید فضای خالی بین آنها را گل و گیاه بکارید. مطمئنا فضای زیبایی خواهد شد.

*از شلف استفاده کنید

یکی از ایده‌های جذابی که در طراحی محوطه باغ کوچک میتواند نتیجه‌بخش باشد، بهره گیری و نصب شلف به دیوارها در محوطه باغ است. شما میتوانید گلدان‌ها و لوازم تزئینی‌تان را بر روی این شلف ها قرار دهید. برای ساخت این شلف ها نیز کار سختی را پیش روی ندارید، زیرا میتوانید از آجر استفاده کنید تا محیطی به مراتب طبیعی تر داشته باشید. البته برخی از تخته های چوبی محکم نیز استفاده می کنند زیرا چوب به واسطه طبیعی بودنش طبیعت را به شما نزدیک تر می کند. از طرفی روشی به مراتب ارزان تر است.

Garden landscaping

 

*ایجاد دیوارهای سبز در باغ

بهتر است که در طراحی محوطه باغ کوچک با گل و گیاه دوست باشید. ایجاد یک دیوار سبز میتواند همه چیز را طبیعی تر از آن چیزی که هست، نشان دهد. چه بسا که امروزه دیوار سبز به جایگاه بسیار ویژه ای در طراحی ها خصوصا در باغ های مسکونی دست پیدا کرده است. بدین ترتیب با کاشت گیاه بر روی دیوار شما یک دیوار کاملا سبز در باغ خود به وجود آورده اید که بسیار هم کاربردی است. برای اینکه کار راحتی داشته باشید میتوانید به سراغ گیاهان رونده بروید. مطمئنا بر جذابیت باغ شما می‌افزاید.

*مبلمان رنگی را فراموش نکنید

اگر تراس کوچکی در باغ شما وجود دارد، حتما ایده‌های جذابی به سراغتان می‌اید. برای عملی شدن ایده‌تان باید از سنگ فرش‌هایی به سبک روستیک استفاده کنید تا فضا طبیعی‌تر شود. بکارگیری گیاهان مختلف نیز میتواند در این مسیر کمک کننده باشد. در این میان اما به هیچ عنوان نباید از مبلمان راحت و رنگی گذشت. زیبایی باغ شما در گرو رنگ مبلمانی‌ست که در طراحی محوطه باغ کوچک انتخاب می‌کنید. رنگ‌های نارنجی و صورتی از جمله ترکیب‌های خوبی بوده که باغ شما را چشم نواز می کند. البته آبی فیروزه‌ای نیز از جایگاه بسیار ویژه‌ای نزد طراحان برخوردار است.

*با کمک تقارن، ساده سازی کنید

باید بدانید تقارن در طراحی فضای کلاسیک از اهمیت بالایی برخوردار است و در اینگونه فضاها با کمک کاشت چمن در مرکز باغ و همچنین ساخت فریم‌های متقارن میتوان زیبایی فضا را دوچندان کرد. علاوه بر این؛ به این ترتیب شما میتوانید رسمیت خاصی به محیط ببخشید.
نتیجه گیری
در این مقاله تا حد امکان در خصوص طراحی محوطه باغ کوچک توضیحاتی خدمت شما ارائه شد. به خاطر بسپارید؛ طراحی باغ تنها در این نکات خلاصه نشده و نکات بسیار زیاد دیگری را نیز شامل می‌شود. اما نیازی نیست نسبت به تمامی این نکات آگاه شوید. زیرا گروه کارن روف همراه با تیم حرفه‌ای خود در تمامی این مراحل همراه شما بوده و با ایده‌پردازی‌ها و اجرایی کردن آنها، باغی زیبا، چشمگیر و دلنشین را برای شما میسازد. برای کسب اطلاعات بیشتر کافیست به بخش تماس باما مراجعه کنید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

دیگر نوشته ها

نظراتتان را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

©طراحی و بهینه سازی سایت توسط اینتن