ایمیل

info[at]carenroof.com

ارتباط با ما

02172454

Fountain

طراحی و ساخت آب‌نما و استخر

جمعه 24 دی 1400

بهره گیری ازاستخرها در انواع ساختمان ها از تفریحات سالمی است که مورد پسند همه ی افراد می‌باشد وبرای زیباسازی استخرها ازآبنماها استفاده میشود.
گروه مهندسی کارن روف در قسمت طراحی و اجرای آب‌نما و استخر با بهره گیری ازهنر زیباشناسی با استفاده از تمامی اشکال و مهارت‌های معماری به ایجاد یک پروژه نوین طراحی و اجرای آب نما و استخر میپردازند.
متخصصان کارن روف در طراحی و ساخت آب نما و استخرها با همراهی طراحان و مهندسان فضای سبز و معماران و طراحان حرفه ای و با بهره گیری از تمام فن آوری های به روز تلاش کرده است که همیشه به ساخت استخر ها و آب نماها در اوج زیبایی و ظرافت بپردازد.

تاثـیر آب نمـا در محیط بر روح و روان افراد

انسان مجموعه‌ای است پیچیده از روح و ذهن و جسم. همان‌گونه که جسم آدمی به غذا نیازمند است، ذهن و روح او نیز طالب عناصری است که به او آرامش بخشد.

در جامعه شهری که ساختمان‌های بلند و زندگی ماشینی همه مناطق را احاطه نـموده‌؛ ایجـاد جلوه‌ های زیبا و بکارگیری هــنر، بهترین پناه برای روح خسته و آرامش‌ طلب آدمی محسـوب میگـردد.

امروزه در شهرها شاهد عناصری با بافت سخت مثل بتن و … به جای عناصر طبیعی [پوشش گیاهی] هستیم.

حرکت و جریان آب بهمراه موسیقی، در جلوه‌ بیشتر فضای سبز نقشی قابل توجه دارد.

میتوان آب را به صورت جویبار و چشمه برای نقاط آرام و بی سر و صدا و به صورت آبشار و فواره‌های بزرگ برای نقاط پرازدحام و شلوغ طراحی کرد.

ساخت و اجرای انواع استخرهای طبیعی وساخت و طراحی استخرهای آب گرم، استخرهای سفارشی، آبشار، برکه و آب‌نما  از دیوار سبز نیز برای جلوی بهتردر دستور کار شرکت کارن روف می‌باشد .
مراحل ساخت استخر توسط مهندسان کارن روف
اگر قصد دارید که مراحل اجرا و ساخت استخر را بدانید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید .

Fountain

در ادامه به اختصار به شرح مراحل ساخت و طراحی استخر میپردازیم:

پیش از شروع احداث استخر لازم است فضایی که قصد دارید استخر را درآن احداث کنید، مورد بازدید قرار گیرد تا بتوان نقشه ای که مناسب فضا است را طراحی کرد.
در مرحله بعد باید نقشه کلی استخر که در مکان موردنظر طراحی شده و با چوب و متریال دیگر تبدیل به ماکت شود تا پس از تأیید کارفرما عملیات اجرای حفاری آغاز شود .
1.حفاری خاک منطقه استخر توسط بولدوزرها و دستگاه های گود برادری بزرگ صورت می‌گیرد و کامیون‌های کمپرسور خاک را از منطقه استخر خارج می‌کنند. تمامی این عملیات حفاری و خاک برداری طی مدت یک روز انجام میگیرد.

2.مرحله بعدی شامل لوله‌گذاری و تقویت کف استخر می‌باشد. لوله‌گذاری در استخر با نهایت دقت صورت می‌گیرد و عملیات تقویت سطح کف استخر به‌صورت کوبیدن خاک موجود در کف استخر صورت می‌گیرد .

3.بعد از آن با بتن و قیر میزان استحکام سطح کف استخر را افزایش داده و آرماتوربندی را انجام می‌دهند تا با استفاده از بتن از استحکام کف و دیواره‌های استخر مطمئن شوند .

4.مرحله بعدی نصب انشعابات برق برای نور نما و روشنایی استخر و امکانات و خدمات الکتریکی می‌باشد .

5.مرحله بعدی نصب کاشی در فضای داخلی استخر است که در اجرای این عملیات از معماران حرفه‌ای برای طراحی و دیزاین داخلی استخر استفاده می‌شود تا این امر با دقت تمام و ظرافت ایده‌آل انجام شود و از سنگ‌های طبیعی برای زیبایی هر چه بیشتر نمای استخر استفاده می‌شود.
همچنین در تزیین کاسه داخلی استخر از سنگ‌های صیقل‌خورده طبیعی به جهت افزایش زیبایی و نمایش هنر و خلاقیت استفاده می‌شود.

6.بلا فاضله پس از اتمام پروژه ساخت و اجرای استخر، آن را کاملاً با آب پر می‌کنیم و با نهایت دقت بخش‌های مختلف استخر را از لحاظ فنی و مهندسی مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهیم تا از نتیجه مطلوب کار اطمینان حاصل شود .


در این بخش به‌اختصار به مراحل اجرای آب‌نما می‌پردازیم:

آب‌نما یکی از کهن‌ترین اجزای هنر معماری ایران است. درگذشته‌ها آب‌نما تنها داخل باغ‌ها، کاخ‌ها و میدان‌ها شهرها استفاده می‌شد. اما امروزه با ساخت آب‌نماها در ابعاد مختلف این جزاز زیبایی هنر معماری ایرانی به درون ساختمان‌ها راه پیدا کرده است.
امروزه از آب‌نماها در لابی هتل‌ها، رستوران‌ها، ادارات و آپارتمان‌ها و بعضاً درون خانه‌ها  در کنار استندگل به جهت جلوه‌های زیبا نمایی استفاده می‌شود .
آب‌نماها دارای انواع و اشکال و ابعاد مختلفی هستند که متناسب با فضای نصب و نوع استفاده طراحی و اجرا می‌شوند.
اولین نوع آب‌نماها که به ذهن انسان خطور می‌کند فواره‌ها هستند.

فواره‌ها

فواره‌ها دارای انواع و اشکال مختلف هستند، مانند فواره‌های ریزشی، فواره‌های پرتابی و فواره‌های جهنده که معمولاً این فواره‌ها را به کمک نورپردازی زیباتر و جذاب‌تر می‌کنند. در ایران معمولاً از دو نوع فواره‌های سر نازک (سر باریک) و فواره‌های شکیل (شکل داده شده) استفاده می‌کنند.

فواره‌های سر باریک: معمولاً شبیه مخروط (قیف‌های) برعکس هستند که باعث می‌شوند آب با سرعت و فشار بیشتری خارج شود و یک شیار نازک و بلند را ایجاد می‌کند.
فواره‌های شکل داده شده: این فواره‌ها در شکل‌های مختلف وجود دارند و می‌توانند آب را به شکل‌های مختلف مثل گنبدهای کوتاه، صفحاتی از آب و حتی بادبزن‌های دستی به وجود بیاورند.
معمولاً برای اسپری کردن آب آب‌نماهای بزرگ از چند دهنه به‌صورت گروهی استفاده می‌شود، اما برای آب‌نماهای کوچک تنها از یک دهنه دوش مانند استفاده می‌شود.

انـواع فـواره هـا:

فواره تنها نمایشی از زیبایی آب نیست، بلکه در روزهای خشک و گرم تابستان، رطوبت هوا را افزایش می‌دهد و فضای دلپذیری فراهم میسازد.

خلاف تصور همگان، فواره‌ها الزاماً مصرف‌کننده آب نیستند. میتوان به وسیله یک پمپ شناور، آب استخر یا حوضچه را به گردش درآورد.

فواره‌ها به سه گروه اصلی تقسیم میشوند:

  • فواره‌های پرتابی Spray
  • فواره‌های ریزشی Spill
  • فواره‌های جهنده Splash

ارتفاع فواره‌ها نباید بیش از فاصله منبع فواره تا لبه استخر باشد. بر پایه یک قانون تجربی، قطر استخر یا حوضچه آب، باید دست کم دو برابر ارتفاع آب فواره باشد. اگر سر فواره‌ها پایین‌تر از سطح آب تعبیه شود، زیبایی بیشتری دارد. مگر اینکه از اشکال و مجسمه‌های خاصی برای ایجاد فواره استفاده شود.

برای نمایش فواره‌ها در شب از چراغ‌هایی در زیر محل ریزش آب استفاده می‌کنند که بایستی با اصول نورپردازی در آب مطابقت داشته باشد.

تابش نور از پایین به بالا و تنظیم میزان آن، باعث انعکاس حرکات آب در محوطه اطراف و روی شاخ و برگ گیاهان می‌شود و زیبایی خاصی به محیط میبخشد.

در صورت وجود گیاهان آبزی یا ماهی در استخر، باید در نصب فواره‌ها دقت شود. برای نیلوفرهای آبی تلاطم سنگین آب مضر خواهد بود. اما اکسیژن فراوان حاصل از آب فواره‌های بلند برای ماهی‌ها مفید و مطلوب است.

جویبارها

نوع دیگر آب‌نماها، جویبار یا آبشارها هستند، این نوع آب‌نماها برای مردم جذاب‌تر هستند چون تداعی‌کننده طبیعت در ذهن مردم هستند.
و نوع سوم آب‌نماها، آب‌نماهای امروزی مدرن هستند که آب را به شکل دیواره‌ای از بالابه‌پایین سرازیر می‌کنند که این نوع آب‌نماها امروزه طرف‌داران بسیاری دارد و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
طراحی و اجرای آب‌نماها

 

Fountain

در طراحی و اجرای آب‌نماها باید به نکات زیر توجه کرد:

1.آب‌نما زیر درخت قرار نگیرد:

حشرات و فضله پرندگان و کلاً ذراتی که از درخت می‌ریزد باعث کثیف شدن آب‌نما شده و باعث انسداد فیلترها و گلوگاه‌های پمپ هوای آب‌نما می‌شود.

2.آب‌نما نباید در مسیر باد شدید باشد:

تندبادها و بادهای شدید باعث بروزی اختلال در الگوی ریزش آب‌نما شده و باعث می‌شود آب به بیرون لبه‌های حوضچه اصلی آب‌نما بریزد. به همین خاطر ارتفاع ستون آب نباید از فاصله نزدیک‌ترین لبه حوضچه اصلی آب‌نما بیشتر باشد.

3.میزان عمق مخزن ذخیره آب:

به دلیل جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب باید عمق آب تا حد امکان در سطحی قابل‌قبول ثابت باشد.

4.توسط شبکه‌های آهنی حفاظت شود:

حفره‌هایی که برای نصب تجهیزات آب‌نما در کف حوض ایجاد می‌شوند باید به‌وسیله شبکه‌های آهنی حفاظت شوند.

5.سرریز و تخلیه آب‌نما:

به دلیل سهولت در تخلیه آب و نظافت آب‌نما مدار تخلیه و سرریز آب باید درست تعبیه و نصب شود.

6.تأمین آب آب‌نما:

آب‌نما باید لوله‌کشی ثابت برای تهیه آب تازه موردنیاز و مدار متعادل‌کننده اتومات جهت تنظیم سطح آب و مدار محفاظت کننده جهت جلوگیری از خشک کارکردن پمپ باشد.

7.ایمنی کابل‌های الکتریکی یا برق:

کابل‌ها یا سیم های برق در درون محوطه آبنما باید داخل داکت‌های (پوشش‌های) مخصوص قرار گیرند تا از بروز حادثه جلوگیری شود.

8.تهیه پمپ مناسب برای آب‌نما:

معمولاً پمپ‌های آب‌نما باید با در نظر گرفتن حداکثر توان مصرفی و موقعیت محل نصب خریداری شوند.

9. خرید کلیدهای الکتریکی مناسب:

لازم است که کلیدها و شاسی های الکتریکی با بررسی توان پمپ‌ها و قدرت سیستم‌های روشنایی خریداری شوند.
همچنین وجود سیستم محافظت کننده و ایمنی در سیستم ها روشنایی برای اجرا در محیط آب‌نما لازم است.

10.محافظت از آب‌نما در زمستان:

معمولاً در هنگام برنامه ریزی و اجرای آب‌نما لازم است که پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از یخ‌زدگی آب درفصول سرد از جمله زمستان صورت گیرد و علاوه بر این می‌توان پمپ‌ها را در زمستان از محل نصب جدا کرد تا از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.
شایان ذکر است با توجه به اینکه جریان آب درداخل آب‌نما در یک سیستم بسته در جریان است، که این سیستم بسیارزیاد مانع هدر رفتن بیش از حد آب میشود و با اطمینان خاطر می‌توانید آب‌نما را در منزل خود اجرا کنید.

ساخت و طراحی استخر ها و آب نماها با کارن روف

شرکت کارن روف مفتخر است که با استفاده از نیروهای متخصص وحرفه ای، مشاوره‌های لازم را در مورد طراحی انواع روف گاردن  آب‌نما و استخر به شما ارائه نماید برای کسب اطلاعات بیشتر از صفحه تماس باما با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

خدمات دیگر

نظرتتان را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

©طراحی و بهینه سازی سایت توسط اینتن