ایمیل

info[at]carenroof.com

ارتباط با ما

02172454

دیوار سبز درمحوطه سازی روف گاردن

طراحی و اجرای روف گاردن یا بام سبز

دوشنبه 20 اردیبهشت 1400

 روف گاردن

به باغ‌های سرسبز، زیبا و طبیعی قرار گرفته بر روی سقف اماکن مختلف ازجمله منازل مسکونی و آپارتمان، شرکت‌ها و اداره‌جات، برج‌های تجاری، رستوران‌ها و … روف گاردن گفته می‌شود.

امروزه روف گاردن‌ها در زیباسازی محیط و کاهش آلودگی هوا، کاشت گیاهان مختلف و عایق‌های طبیعی نقش بسزایی دارند. روف گاردن ها انواع مختلفی دارند ازجمله مدرن و کلاسیک که در این مقاله به نکات و مطالب پیرامون طراحی روف گاردن کلاسیک می‌پردازیم.

شما دوستان گرامی، جهت ساخت و طراحی روف گاردن کلاسیک یا انواع دیگر روف گاردن و آلاچیق می‌توانید با گروه صنعتی کارن روف ارتباط برقرار کنید و از خدمات باکیفیت طراحان حرفه‌ای و مجرب این گروه در زمینه طراحی روف گاردن بهره‌مند شوید.

چرا روف گاردن کلاسیک؟

روف گاردن کلاسیک همان‌طور که از نام آن پیداست، ریشه در معماری کلاسیک و طراحی دوران باستان دارد و بازتاب جلوه‌ای تاریخی از معماری باشکوه آن زمان است. همان‌طور که ممکن است در بناهای تاریخی مشاهده کرده باشید، چیزی که در گذشته در بیشتر بناها به چشم می‌خورد، تالارهای بزرگ و مجزا، راهروها و ستون‌های باعظمت و مرتفع است.

Design and implementation of roof garden or green roof

بکارگیری طرح این سازه‌های قدیمی به دلیل ساختار مقاوم و علاقهٔ وافر افراد به آن‌ها، به معماری‌های امروزی مانند ساخت روف گاردن‌ها نیز راه پیدا کرده است. ذخیرهٔ انرژی خورشیدی، استفاده از سازه‌های سنگی و محافظت از سقف در برابر نور خورشید و نوسانات دما از مهم‌ترین دلایل انتخاب روف گاردن های کلاسیک می‌باشد.

ویژگی‌های روف گاردن کلاسیک

در ساخت و طراحی روف گاردن کلاسیک ویژگی‌هایی وجود دارد که در بین تمامی آن‌ها مشترک است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. البته این نکته حائز اهمیت است که وجود تمام یا هر یک از این ویژگی‌ها در طراحی روف گاردن کلاسیک کاملاً به سلیقهٔ افراد و درخواست آن‌ها بستگی دارد.

 وجود آب‌نما و فواره

آب‌نما، فواره و آبشارها در کاهش آلودگی صوتی نقش چشم‌گیری دارند و در انواع مدرن و کلاسیک وجود دارند که از نوع کلاسیک آن‌ها در طراحی روف گاردن کلاسیک استفاده می‌شود و از محبوبیت زیادی بین افراد برخوردار هستند. آب‌نماهای کلاسیک از جنس سنگ هستند و آب در آن‌ها به‌صورت فواره‌ای روی سنگ‌های سازه می‌پاشد و زیبایی آن را دوچندان می‌کند. مطابق با خواستهٔ کارفرما نیز می‌توان این سنگ‌ها را به شکل مجسمه‌های کلاسیک طراحی کرد که با این کار حس نوستالژی بیشتری در محیط ایجاد می‌شود.

المان‌های کلاسیک

استفاده از آیتم‌های کلاسیک و المان‌هایی که نماد امپراتوری‌های رم و یونان باستان هستند و دیدن آن‌ها حس کلاسیک و تاریخی را در شما زنده می‌کند، از ویژگی‌های اصلی طراحی روف گاردن کلاسیک است.

قرارگیری آیتم‌هایی مثل میز آتش، مجسمه‌ها، شومینه، ستون‌ها و دیواره‌هایی با خطوط عمودی که نماد معماری باستانی است، در طراحی روف گاردن کلاسیک اهمیت ویژه‌ای دارند. همچنین وجود مبلمان و مکانی برای استراحت با تزئینات و تم کلاسیک و سلطنتی در تکمیل طراحی و دکور این نوع روف گاردن باید موردتوجه قرار بگیرد.

Design and implementation of roof garden or green roof

تقارن و تعادل

ویژگی مهمی که تفاوت اصلی بین معماری سبک مدرن و کلاسیک محسوب می‌شود، وجود نظم، تقارن و هماهنگی است. پایهٔ طراحی روف گاردن به سبک کلاسیک، وجود خطوط متقارن، هم‌راستا و عمودی می‌باشد به‌طوری‌که باید نمونه‌های آن در طراحی نرده‌های اطراف بام، دیوار، ستون، اشیا و اجزای دیگر روف گاردن به‌وضوح دیده شود.

وجود نقطهٔ مرکز و کانونی در طراحی بام سبز کلاسیک از دیگر نکات مهم به شمار می‌رود که باید به آن توجه شود.

انتخاب متریال روف گاردن کلاسیک

در ساخت و طراحی روف گاردن کلاسیک عمدتاً از سنگ استفاده می‌شود چون همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، ویژگی چشمگیر معماری سبک کلاسیک استفاده مکرر از سنگ و اجسام سنگی است.

سنگ‌های مورداستفاده در روف گاردن های کلاسیک انواع مختلفی دارند اما از سنگ مرمر بیشتر از مدل‌های دیگر استفاده می‌شود که شکوه و وقار بیشتری به فضای روف گاردن نیز می‌افزاید. فراموش نکنید که استفاده از متریال و سنگ‌های مختلف برای روف گاردن، به شرایط محیطی مثل میزان بارندگی و ثبات آب‌وهوای مکان زندگی شما بستگی دارد لذا جهت انتخاب متریال مناسب، به این نکات دقت کنید.

چگونگی طراحی روف گاردن کلاسیک

ساخت و طراحی روف گاردن کلاسیک نیز مانند بقیه روف گاردن‌ها نیازمند مراحل، شرایط و ضوابط خاص خود می‌باشد که گروه صنعتی کارن روف می‌توانند در این زمینه خدمات شایانی در اختیار شما قرار دهد؛ در ادامه به مراحل مهم و اصلی طراحی این نوع از روف گاردن به اختصار می‌پردازیم.

سقف ضد آب

برای جلوگیری از آسیب دیدن در برابر سیل، باران، سرما و یخ‌زدگی نیاز است که سقف ضد آب باشد. همچنین این اقدام به دلیل گیاهانی که روی بام پرورش داده می‌شوند، از اقدامات اصلی محسوب می‌شود که مانع نشتی کردن سقف نیز می‌باشد‌.

لایه عایق

قدم بعدی برای ساخت روف گاردن برای محافظت از بام در برابر سرما و گرما و رطوبت، وجود یک لایهٔ عایق بر روی سقف است.

لایه زهکشی

در ساخت و طراحی روف گاردن از سیستم زهکشی برای تخلیه آب باران و جلوگیری از ایجاد رواناب استفاده می‌شود.

لایه پارچهٔ ژئوتکستایل

ژئوردین این لایه بخش مقاومی است که آب موردنیاز گیاهان را تهیه و از ایجاد رسوب و ذرات خارجی در لایهٔ زهکشی جلوگیری می‌کند و جهت جدا کردن لایه زهکشی و لایه پوشش گیاهی بکار می‌رود.

لایه پوشش گیاهی

پوشش گیاهی که در روف گاردن کلاسیک قرار می‌گیرد، باید با نوع باغ و شرایط آب‌وهوایی متناسب باشد. برای اجرای این لایه، آماده‌سازی خاک با توجه به نوع گیاهانی که قرار است پرورش داده شوند، انجام می‌شود.

Design and implementation of roof garden or green roof

نکات مهم در طراحی روف گاردن کلاسیک

  • انتخاب کف‌پوش مناسب
  • انتخاب پوشش گیاهی مقاوم در برابر تغییرات دما
  • ایجاد نقطه مرکزی در فضا
  • استفاده از پارتیشن
  • به‌کارگیری رنگ‌های کلاسیک مانند کرم و قهوه‌ای
  • نورپردازی مناسب
  • بکار گیری درختچه‌های زینتی و فلاور باکس
  • توجه به ظرافت دکوراسیون و اجزای بکار رفته در فضا

گروه صنعتی کارن روف

همان‌طور که مطالعه کردید، در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات کاملی دربارهٔ طراحی روف گاردن کلاسیک، ویژگی‌ها، مراحل ساخت و نکات حائز اهمیت پیرامون این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. برای طراحی گاردن روف کلاسیک بدون شک شما به یک تیم خبره و باتجربه در این زمینه نیاز دارید تا متناسب با سلیقه، سرمایه و مکان موردنظرتان، خواستهٔ شما را اجرا کنند. گروه صنعتی کارن روف باتجربهٔ طولانی‌مدت در ساخت انواع روف گاردن و آلاچیق و با استفاده از باکیفیت‌ترین متریال آماده است تا بهترین خدمات خود را برای شما عرضه کند.برای کسب مشاوره رایگان با کارشناسان ما در صفحه تماس باما در ارتباط باشید.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

خدمات دیگر

نظرتتان را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

©طراحی و بهینه سازی سایت توسط اینتن