دیوار سبز هیدروپونیک

طراحی اجرا دیوار سبز چگونه است؟

سقف‌ها و دیوار سبز مدرن عناصر ساختمانی هستند که برای حمایت از پوشش گیاهی زنده به منظور بهبود عملکرد ساختمان طراحی شده‌اند. همچنین به عنوان سقف و دیوارهای زنده نیز شناخته می‌شوند و به عنوان افزودنی‌های مهمی در پالت تکنیک‌های ساختمانی برای ایجاد ساختمان‌های سالم و دارای مسئولیت زیست محیطی مطرح می‌شوند. اگر به استفاده از سقف و دیوارهای سبز در محیط ساختمان خود علاقمند هستید پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با دیوار سبز و ویژگی‌های آن، دیوارهای سبز هیدروپونیک، و انواع آن آشنا شوید.

دیوارهای سبز هیدروپونیک چیست؟

هیدروپونیک روشی است برای رشد گیاهان بدون خاک به صورت افقی یا عمودی، که در آن مواد معدنی از طریق آب تامین می‌شود. سیستم‌های هیدروپونیک که اجازه رشد گیاهان به صورت عمودی را می‌دهند، هیدروپونیک عمودی شناخته می‌شوند.

هیدروپونیک عمودی با استفاده از تکنیک‌های هیدروپونیک معمولی در یک سیستم تغذیه عمودی و گرانشی کار می‌کند. آب غنی از مواد مغذی از بالا تغذیه می‌شود و در پایین جمع می‌شود. اگر قصد اجرای دیوار سبز هیدروپونیکی دارید بهتر است از مزایای آن هم اطلاع داشته باشید که در زیر آورده شده است:

امکان تولید چگالی بالا در واحد سطح را فراهم می‌آورد.

• برای مکان‌های آفتابی کوچک مانند بالکن، حیاط و پشت بام مناسب است.

• اغلب بازده 90 درصدی را در مصرف آب ارائه می‌دهد.

• به علت استفاده نکردن از خاک، احتمال انتقال بیماری از خاک را از بین می‌برد.

امروزه دیوارهای سبز هیدروپونیک که به دلیل کارایی و قابلیت پیش‌بینی، به روشی مدرن در باغبانی تبدیل شده است. استفاده از یک محیط در حال رشد برای کشت گیاهان در یک دیوار زنده هیدروپونیک، کاستی‌های کاشت عمودی را برطرف می‌کند و در عین حال به گیاهان ماندگاری بیشتری می‌بخشد.

دیوار سبزهیدروپونیک و ویژگی‌های آن

دیوار سبز پوشش گیاهی است که در قسمت بیرونی یا داخلی ساختمان کاشته می‌شود. دیوار سبز ساختاری عمودی دارد که انواع مختلفی از گیاهان به آنها متصل شده است و بیشتر در محوطه‌سازی (باغ، ویلا، حیاط و غیره) و سقف روف گاردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین گیاهان مورد استفاده در دیوار سبز، متشکل از خاک، سنگ یا آب کاشته می‌شود. از آنجا که دیوارها دارای گیاهان زنده هستند، معمولا دارای سیستم‌های آبیاری داخلی هستند و اکثر دیوارهای سبز سیستم هیدروپونیک عمودی دارند و ریشه گیاهان و خاک به دیوار متصل شده است.

دیوار سبز در بیرون ساختمان با نماهایی که اغلب در حال بالا رفتن از دیوارهای بیرونی ساختمان‌ها هستند و از آنها به‌عنوان تکیه‌گاه سازه‌ای استفاده می‌کنند متفاوت است. همچنین دیوار سبز ویژگی‌هایی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

صدای اطراف محیط را کاهش می‌دهد.

• به مانند فیلتر هوا عمل می‌کند.

• عایق صدا و رطوبت می‌باشد.

• به زیبایی ساختمان می‌افزاید.

• از ورود اشعه ماورای بنفش و نوسانات جلوگیری می‌کند.

دیوار سبز هیدروپونیک

دیوار سبز در روف گاردن چه کاربردی دارد؟

روف گاردن‌های سبز  این نوع دیوار سبز یک پوشش گیاهی یا یک سیستم کاشت دائمی روی پشت بام است که بخش قابل توجهی از سقف ساختمان را پوشش می‌دهد. آن‌ها باعث کاهش رواناب طوفان، اثر جزیره گرمایی شهری و افزایش تنوع زیستی می‌شوند.

دیوار سبز هیدروپونیک

بهترین گیاه برای دیوار سبز چیست؟

امروزه علاقه به ساخت سقف و دیوار سبز با افزایش دسترسی به فناوری‌هایی که ساخت آن‌ها را آسان‌تر و اقتصادی‌تر می‌کند، به طور روز افزون تشویق می‌شود. از آنجا که هر دیوار سبز زنده به طور جداگانه برای یک پروژه خاص طراحی شده است، گیاهان مورد استفاده در آن‌ها متفاوت هستند به طوری که گیاهان داخلی کاملا متفاوت از گیاهان مورد استفاده در دیوارهای بیرونی هستند.

طریقه نصب دیوار سبز هیدروپونیک

در ابتدا قاب مورد نظر با دو لایه نمد بر روی یک تخته پرچ می شود و بر روی دیوار نصب می شود. در هنگام نصب تخته، میان دیوار و تخته فاصله ایجاد کنید. پس از انجام این مرحله می توانید به کاشت گونه های گیاهی مورد نظر بپردازید. توجه شود که در هنگام کاشت گیاهان از آسیب رساندن به ریشه گیاهان خودداری شود زیرا موجب از بین رفتن آن ها خواهد شد. در آخر لوله های آبیاری و سیستم کنترل برای آبیاری هوشمند گیاهان نصب می شود.

اجزای تشکیل دهنده دیوار سبز هیدروپونیک

  • قاب مستحکم برای قرارگیری بر روی دیوار
  • پوسته نمدیصفحه پی وی سی یا پلی پروپیلن در اندازه مورد نظر
  • لوله های آبیاری سوراخ دار
  • مخزن آب
  • پمپ
  • مواد مغذی مورد نیاز گیاه برای تزریق داخل آب آبیاری

پیشنهاد ما این است که برای انتخاب گیاه مناسب برای روف گاردن یا اجرای دیوار سبز به روش هیدروپونیک با گیاهان مناسب، به یک متخصص در این حوزه مشورت کنید. در این مقاله با دیوار سبز و ویژگی‌های آن، دیوارهای سبز هیدروپونیک و مزایای آن و همچنین بابام سبز آشنا شدید.شما می توانیدبرای کسب اطلاعات بیشتر واجرای دیوارسبز یا روف گاردن در پشت بام منزل یا محل کار خود با متخصصان شرکت مهندسی  کارن روف از صفحه تماس باما درارتباط باشید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

دیگر نوشته ها

نظراتتان را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

©طراحی و بهینه سازی سایت توسط اینتن