گابیون در روف گاردن

گابیون در روفگاردن

تا به حال به فکر انجام روش‌های زیباسازی مختلفی افتاده‌اید تا تنوعی در ظاهر خانه‌ی خود ایجاد کنید؟ یا که با استفاده از دیوار سبز بتوانید محیط طبیعی را به خانه‌‌ی خود بیاورید؟ یکی از روش‌هایی که امروزه استفاده از آن بسیار افزایش پیدا کرده است، روف گاردن و دیوار سبز می‌باشند.

متخصصین در این زمینه برای اینکه بتوانند تنوع و جذابیتی را در طراحی روف گاردن ایجاد کنند از امکانات و موارد بسیار متفاوتی استفاده می‌کنند که با حضور آن‌ها شاهد زیبایی هرچه بیشتر روف گاردن هستیم. محبوب‌ترین این موارد را می‌توان گابیون دانست. اما گابیون چیست؟ چه کاربردی در روف گاردن دارد؟

مواردی که  در رابطه با گابیون بندی کدامند؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت مختصر و مفید به ذکر مواردی مهم در این رابطه بپردازیم و همچنین به سوالات شما پاسخ دهیم.

پیشینه گابیون

در زمان های قدیم برای جلوگیری از سیلاب ها و طغیان رودخانه ها در کف رودخانه ها تکه سنگ هایی قرار می دادند و روی آن را یا سیم های فلزی می بستند تا یک کف سازی مقاوم به سیل ایجاد کنند.

گابیون در روف گاردن چه کاربردی دارد؟

قبل از اینکه با کاربرد گابیون در روف گاردن آشنا شوید، بهتر است به صورت کلی در رابطه با مفهوم گابیون اطلاعاتی داشته باشید. در اصل گابیون‌ها دسته‌ای از سازه‌ها هستند که برای ساخت آن‌ها از توری‌های فلزی باکیفیت استفاده می‌شود، در این سازه با استفاده از توری‌های فلزی حصار یا محوطه‌ی بخصوصی ایجاد می‌شود. محوطه‌ای که برای پر کردن داخل آن از مصالح مختلفی مانند قلوه سنگ، سنگ‌های شکسته، تکه‌های چوب و … به روش خشکه چینی پر می‌شوند.

ایده های طراحی با گابیون بندی

گابیون هم در فضا های داخلی و هم در فضاهای بیرونی استفاده می شوند ، گابیون بندی می تواند با ایده های مختلف طراحی همراه شود ، یکی از ایده های کاربردی و زیبایی که می توانید برای دیوار سبز خود استفاده کنید ؛ استفاده از گیاهان بالا رونده بر روی سیم های مفتولی سبد های گابیون و این میکس قلوه سنگ و گیاهان برای دیوار های سبز بسیار جذاب و خیره کننده است .

اگر می خواهید فضایی هنری داشته باشید می توانید از سنگ های تزئینی و یا رنگی استفاده بکنید و یا حتی روی سیم های مفتولی روکش های جذاب قرار بدهیم که در شب هم زیبایی بصری محیط را افزایش دهند

گابیون در روفگاردن

به مانند انواع مختلفی از سازه‌های، شاهد این مورد هستیم که گابیون نیز در انواع مختلفی وجود دارد که به دست متخصصین توسعه داده می‌شود. همچنین شما می‌توانید این سازه را در ابعاد بزرگ و کوچک  وطبق  کاربرد سفارش دهید تا بتوانید از آن در موارد مختلفی استفاده کنید.

به عنوان نمونه از دیگر کاربرد های گابیون‌که ابعاد کوچکی دارند در ساختمان‌سازی و مبلمان استفاده می‌شود و گابیون‌هایی که اندازه‌ی بزرگی دارند نیز در مواردی مانند استند گل  مهار دیواره‌های سنگی، پوشش کف آبراهه‌ها و سد سازی کاربرد دارند.

توری‌های فلزی گابیون

همانطور که اشاره کردیم گابیون از توری‌های فلزی بخصوصی تشکیل شده است که برای هر نیاز تغییر شکل بخصوصی خواهد داشت. این توری‌ها دارای دو مشخصه اصلی سایز مفتول و سایز چشمه توری هستند. جنس مفتول نیز در اکثر مواقع از گالوانیزه گرم و قطر آن بین 5/2 میلی متر تا 5 میلی می‌باشد.

انواع توری گابیون

همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، توری های گابیون سبدهای استوانه ای و یا مکعب مستطیلی سیمی پر شده از سنگ هستند. به منظور ساخت این دسته از توری ها، نخست سبدهای فلزی از پیش ساخته شده را قفل نموده و سپس داخل آن را با استفاده از سنگ های دارای اندازه های معین پر می کنند. این توری ها انواع گوناگونی دارند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

گابیون های سیمی بافته شده

مش سیمی که به منظور بافت توری گابیون مورد استفاده قرار می گیرد، قطری معادل 2.7 میلی متر داشته و چشمه هایی لانه زنبوری با دیافراگم 100*80 میلی متر دارد. سبدهای استوانه ای تولید شده با استفاده از دو مش سیم پیچ خورده از جنس استیل که دو بار آن ها را بافته اند، توری گابیون سیمی بافته شده نامیده می شود. این نوع از گابیون ها را با استفاده از سنگ های دارای ابعاد مشخص پر نموده و به منظور کنترل آب رودخانه ها و امور اضطراری مورد استفاده قرار می دهند.

این دسته از گابیون ها را با استفاده از سیم های تقویت شده فولادی می سازند. این امر موجب سهولت و تسریع نصب توری گابیون می گردد. گفتنی است که این دسته از گابیون ها را تحت عنوان گابیون های جوش داده شده نیز می شناسند.

جعبه گابیون

این دسته از توری های گابیون دوست دار محیط زیست هستند و هزینه تهیه آن ها بسیار مقرون به صرفه می باشد. جعبه های گابیون نوعی از توری های گابیون هستند که مقاومت بسیار زیادی در برابر شرایط بد محیط زیست از خود به نمایش می گذارند. همین امر موجب شده است که افراد زیادی به استفاده از این نوع گابیون ها روی بیاورند.

قیمت مناسب و همخوانی با طبیعت توری گابیون را به جایگزین مناسبی برای سیستم های بتنی تبدیل کرده است. نصب ساده و سریع، توانایی تغییر شکل بدون آسیب پذیری، مقاومت در مقابل نیروهای طبیعی و… از مزایای جعبه های گابیون می باشد.

پوشش تور سنگی

پوشش تور سنگی نوعی از توری های گابیون است که اجزای تشکیل دهنده آن در ابتدا به صورت مستقل تولید شده و سپس در کنار یک دیگر قرار می گیرند. این توری های جعبه مانند انعطاف پذیر را که ابعاد گوناگونی دارند، در کناره ها و یا در کف رودخانه ها مورد استفاده قرار می دهند. اصلی ترین ویژگی این نوع از توری گابیون طول زیاد و ضخامت ناچیز آن است.

تور سنگ جعبه ای یا بلوکی

تور سنگ های بلوکی که از آن ها تحت عنوان تور سنگ جعبه ای نیز یاد می شود، سبدهایی ذوزنقه و مستطیلی دارای طول، عرض و ارتفاع برابر بوده که غالبا به شکل الگوهایی پلکانی در کنار یک دیگر قرار داده می شوند.

تور سنگ کیسه ای یا لوله ای

تورسنگ های کیسه ای به عنوان نوعی از توری های گابیون که از آن ها تحت عنوان تور سنگ لوله ای نیز یاد می کنند، جعبه هایی استوانه ای شکل و ساخته شده از سیم ها، مفتول های گالوانیزه و گاهی نایلون هستند. این دسته از توری گابیون با استفاده از مصالحی گوناگون و سنگین نظیر آجر و سنگ پر می شوند.

کاربرد گابیون در روف گاردن

همانطور که گفتیم گابیون به علت محبوبیت بالا، استفاده‌های زیادی در موارد زیباسازی دارد. اما یکی از کاربرد‌های اصلی آن را می‌توان در روف گاردن دانست. این سازه باکیفیت اغلب موارد که در حوزه‌ی ساختمان سازی استفاده می‌شود به عنوان سازه‌ی اصلی می‌باشد. بدین معنی که آن را در منطقه‌ای خاصی از خانه قرار می‌دهند تا امر زیباسازی نما را انجام دهد.

همچنین مورد دیگر استفاده‌ی این سازه برای ایجاد دیوار‌های دکوراتیو و جدا کننده می‌باشد. برای اینکه بتوان از گابیون در روف گاردن‌ها استفاده کرد از مصالح تعیین ‌‌شده‌ای مانند سنگ استفاده می‌شود تا بتوان شکل ظاهری بهتری به کلیت کار داد. در زمینه‌ی روف گاردن گابیون در انواع اشکال مختلف استفاده می‌شود ،که در بخش زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  •  فلاورباکس‌ها (flower box)
  • تری باکس‌ها(tree box)
  • پلانتر باکس‌ها (planter box)

همانطور که در بخش بالا اشاره کردیم، از انواع گابیون که برای روف گاردن استفاده می‌شوند می‌توان به فلاور باکس، تری باکس و پلانتر باکس اشاره نمود.

گابیون در روفگاردن

نکات حائز اهمیت در گابیون‌بندی

  •  اولین موردی که در حفاظت اولیه از گابیون باید انجام شود، در رابطه با مقاومت این سازه در برابر عوامل طبیعی می‌باشد. شما باید سطح زیر گابیون‌ها را با استفاده از ابزار‌های بخصوص بکوبید تا در رخ داد عوامل طبیعی مانند زلزله نشست پیدا نکند.
  •  مورد دومی که باید توجه کنید سنگ‌هایی است که در توری‌های گابیون‌ها استفاده می‌کنید، در برابر عوامل طبیعی مانند شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های سنگین مقاوم باشند. چرا که اگر این مقاومت وجود نداشته باشد در گذر زمان شاخ از بین رفتن و خرد شدن آن‌ها خواهید بود.
  •  یکی دیگر از مواردی که قبل از انجام گابیون‌بندی باید آن را به صورت کامل بررسی کنید، زیرسازی بخش مورد نظر شما می‌باشد. قبل از این کار باید بخش مورد نظر خود را با کمک متخصص بررسی و آماده‌سازی کنید، چرا که اگر زیر سازی مشکل داشته باشد بار گابیون‌ها به طور مساوی بر روی سطوح پخش نمی‌شود، موردی که در طولانی مدت می‌تواند باعث تخریب گابیون خواهد شد.

ممنونیم که تا پایان این مطلب همراه بودید، امیدواریم با خواندن این محتوا بتوانید با کلیت استفاده گابیون در روف گاردن آشنا شوید. اگر که به فکر خرید انواع مختلف روف گاردن یا دیوار سبز هستید، می‌توانید با مراجعه به بخش فروشگاه و انتخاب مورد مد نظر خود اقدام به سفارش کنید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد همچنین می‌توانیداز صفحه تماس باما و ارتباط با   پشتیبانی جهت طراحی روف گارد ودیوار سبزبا کارشناسان ما مشورت کنید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

دیگر نوشته ها

نظراتتان را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

©طراحی و بهینه سازی سایت توسط اینتن